خبر
نامهنگاري با وزير درباره گران بودن اوراق خريد مسكن
فرشيد پورحاجت، دبير كانون انبوهسازان مسكن از ارايه نامه انبوهسازان به وزير راه و شهرسازي خبر داد و گفت: طبق دستور آخوندي گزارشي كه نشان ميدهد نرخ سود اوراق مسكن بالاتر از ۲۲ درصد است آماده و ارايه شده است. وي در پاسخ به اين سوال كه مسوولان ارشد بانك مسكن اعلام ميكنند نميتوانند نرخ سود اوراق مسكن را كاهش دهند و اين اقدام بايد از سوي شوراي پول و اعتبار به آنها ابلاغ شود، گفت: در جلسه با مديران ارشد بانك مسكن، آخوندي از مسوولان بانك مسكن و انبوهسازان خواسته بود تا گزارشي در خصوص اوراق مسكن ارايه شود، بنابراين اين گزارش از سوي انبوهسازان يكشنبه هفته جاري تقديم آخوندي شد. وي افزود: در اين گزارش به بالا بودن نرخ سود اوراق مسكن به ريز اشاره شده و در آن تاكيد كردهايم كه نرخ سود تسهيلات اوراق مسكن براي متقاضيان مسكن و سازندهها بيش از ۲۲ درصد است. در حال حاضر منابعي كه در حوزه تسهيلات در بانك مسكن چه براي توليد و چه براي خريد مسكن وجود دارد بالا است، بنابراين در سالهاي گذشته به خصوص از بهمنماه سال گذشته در اعطاي تسهيلات با سپرده و بدون سپرده براي توليد مسكن تغيير روش داده شده است و تسهيلات در قالب اوراق به بخش توليد مسكن داده ميشود. دبير كانون انبوهسازان مسكن خاطرنشان كرد: سازندهها براي تامين منابع براي ساخت مسكن مجبور هستند از محل بورس اقدام به خريد اوراق حقتقدم كنند، بنابراين اين اقدام اثر بدي روي نرخ سود تسهيلات در حوزه توليد مسكن گذاشته است. وقتي عملا شوراي پول و اعتبار اعلام ميكند نرخ سود تسهيلات ساخت مسكن 18 درصد است نبايد فرآيندي به كار گرفته شود كه نرخ سود از اين 18 درصد بالاتر برود. عملا توليدكنندههاي مسكن با خريد اوراق حق تقدم مسكن يك بار نرخ سود 5/17 درصد را پرداخت ميكنند و يك بار ديگر هم بين 5 تا 6 درصد بايد بابت خريد اوراق هزينه ميپردازند. فارس
تحقق صادرات با ايجاد فروشگاههاي زنجيرهاي در ساير كشورها
اميرخسرو فخريان، رييس اتحاديه فروشگاههاي زنجيرهاي تاكيد كرد: در حال حاضر فروشگاه زنجيرهاي نداريم كه سهامداران آن كارخانهداران باشند يا از رانت خاصي استفاده كنند. شايد يكي از راههاي صادرات كالا به كشورهاي ديگر ايجاد فروشگاههاي زنجيرهاي در آنها باشد. متاسفانه تاكنون در اين زمينه ورود نكردهايم اما اميدواريم ظرف يك سال آينده در برخي كشورهاي همسايه اين روند را شاهد باشيم. وي با بيان اينكه كشورهاي اروپايي داراي فروشگاههاي زنجيرهاي بسيار قوي محسوب ميشوند، گفت: در برخي از كشورها فروشگاههايي هستند كه هفت تا هشت هزار شعبه دارند و طبيعي است در چنين شرايطي ورود فروشگاههاي زنجيرهاي ايران به برخي كشورها امري بسيار دشوار محسوب ميشود. رييس اتحاديه فروشگاههاي زنجيرهاي در پاسخ به سوال مبني بر اينكه گفته ميشود در موارد متعدد كارخانهداران سهام فروشگاههاي زنجيرهاي را در اختيار داشته و بدينترتيب قيمتگذاري آنها در فروشگاهها با شرايط ويژهاي همراه ميشود، اظهار كرد: اكنون فروشگاههاي زنجيرهاي از هيچ رانتي استفاده نميكنند چرا كه ماركتينگ و فروشگاهداري امري تخصصي است البته در سالهاي گذشته به كرات شاهد بودهايم. ايسنا
صنعت حمل و نقل تا پيش از آزادسازي نرخ بليت زيانده بود
رييس سازمان هواپيمايي كشوري گفت: صنعت حمل و نقل و سرمايهگذاريها در اين بخش تا قبل از آزادسازي نرخ بليت زيانده بود. علي عابدزاده، افزود: در گذشته كه نرخ بليت توسط دولت تعيين ميشد بسياري از شركتها توان تامين مايحتاج خود را نداشتند و شاهد واپسگرايي صنعت در سالهاي اخير بوديم. بسياري از سرمايهگذاران علاقهاي به سرمايهگذاري در بخش حمل و نقل نداشتند و از سويي برخي از سرمايهگذاريها نيز زيانده بودند و در فرودگاههايي همچون فرودگاه سرخس با وجود هزينههاي سنگين پروازي انجام نميشود. وي با اشاره به اينكه در دوران نرخهاي تكليفي شركتهاي دانش بنيان با مشكلات زيادي روبهرو بودند، گفت: در آن دوران صنعت حمل و نقل از استانداردهاي بينالمللي فاصله داشت. وزارت راه و شهرسازي