• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3916 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۵ مهر

درآمد ۶۵ ميليارد دلاري مواد افيوني از منشا افغانستان

اعتماد| علي مويدي، قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: «براساس گزارش  UNODC ۷۵ درصد كشفيات ترياك، ۶۱ درصد مرفين و ۱۷ درصد هرويين در جهان توسط جمهوري اسلامي بوده و توسعه جايگزين به موازات امحاي كشت در افغانستان و اقدامات مقابله‌اي يكي از اركان رويكرد متوازنa جامعه جهاني در كنترل مساله جهاني موادمخدر است. درآمد حاصله از مواد افيوني از منشا افغانستان بيش از 65 ميليارد دلار و پول در گردش جرايم سازمان يافته در جهان تا 1500 ميليارد دلار برآورد مي‌شود. ايران كه در مسير ترانزيت از منشا افغانستان به عنوان توليدكننده غيرقانوني مواد افيوني در جهان و همچنين اروپا به عنوان بازار اصلي و مقصد نهايي قاچاقچيان قرار دارد، همواره در معرض خسارات گسترده و لطمات جبران‌ناپذير انساني بوده كه بخش قابل توجهي از بودجه توسعه‌اي كشورمان را به سمت مقابله با ورود ترانزيت مواد افيوني و جرايم امنيتي كشانده و مرزهاي شرقي كشورمان از جانب قاچاق مواد مخدر و جرايم سازمان يافته تروريستي در خطر است.»
همچنين الكساندر اشميت، نماينده موقت UNODC در ايران گفت: «كشت ترياك در 8 ولايت افغانستان به‌صورت عمده اجرا مي‌شود. در حالي كه 50 درصد كشت در ولايت نيمروز است و درآمد فروش هرويين در افغانستان 28 ميليارد دلار در سال است كه اين رقم از توليد ناخالص داخلي افغانستان هم بيشتر است. كشت ترياك در افغانستان در سال 2016 در مقايسه با سال 2015 رشد 10 درصدي داشته و اين مشكل بزرگي هم براي افغانستان و هم كشورهاي مجاور آن است، پس براي رسيدن به توسعه پايدار بايد بتوانيم اين مساله را از بين ببريم.»

بررسي مشكلات آموزش‌ وپرورش توسط دولت و مجلس

ايسنا| رييس مجلس شوراي اسلامي از تشكيل كميته‌اي مشترك بين وزارت آموزش و پرورش و كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس جهت شناسايي و يافتن راه‌حل‌هاي مناسب براي رفع مشكلات اين وزارتخانه خبر داد. علي لاريجاني در جلسه علني ديروز (سه‌شنبه) مجلس شوراي اسلامي در توضيح علت آغاز با تاخير يك ساعت و نيم جلسه مجلس، گفت: در آغاز سال تحصيلي جديد لازم بود با حضور وزير محترم وزارتخانه آموزش و پرورش، مشكلات اين وزارتخانه را مورد بررسي قرار دهيم كه در چند بعد انجام شد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون