• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3916 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۵ مهر

غيبت رييس‌جمهور در مراسم بزرگداشت روز جهاني گردشگري

مونسان: ‌سند جامع حمايت ازگردشگري خارجي تدوين مي‌شود

اعتماد | مراسم گراميداشت روز جهاني گردشگري روز گذشته در حالي برگزار شد كه رييس‌جمهور كه همواره بر اهميت نقش گردشگري در اقتصاد و ديپلماسي اشاره مي‌كند و در سال‌هاي گذشته با حضور در برنامه‌هاي مرتبط با حوزه گردشگري بر اين موضوع تاكيد مي‌كرد، غايب بزرگ اين مراسم بود. اين مراسم با حضور نمايندگاني از هيات دولت و مجلس و همچنين رييس سازمان ميراث فرهنگي و معاونان او و فعالان بخش گردشگري برگزار شد. اما روحاني كه سال گذشته به همراه چند تن از وزراي كابينه در بزرگداشت روز جهاني گردشگري حاضر شده بود، امسال نه تنها در اين مراسم حضور پيدا نكرد كه پيامي هم (به رسم هر سال از جانب رييس‌جمهور قرائت مي‌شد) براي برگزار‌كنندگان ارسال نكرد. مراسمي كه تنها سخنرانانش رييس سازمان ميراث فرهنگي و معاون گردشگري كشور بودند و جايي براي فعالان گردشگري و همچنين سرمايه‌گذاران بخش خصوصي در كنداكتور برنامه تعريف نشده بود.

سفر كن، لذت ببر و احترام بگذار

طالب ريفاعي كه هر سال پيام خود را در قالب ويديو براي بزرگداشت روز جهاني گردشگري ارسال مي‌كرد، امسال متني مكتوب را به دست برگزار‌كنندگان رسانده بود كه در ميان همهمه حضار توسط مجري قرائت شد. در بخشي از اين پيام آمده است: «مجمع عمومي سازمان ملل متحد سال 2017 را به ‌عنوان سال جهاني گردشگري پايدار براي توسعه اعلام كرد، اين يك فرصت منحصربه‌ فرد براي همه ما است تا با همكاري يكديگر نقش سفر و گردشگري را به عنوان يك فعاليت بزرگ بشر در قرن بيست ‌ويكم در ايجاد آينده‌اي بهتر براي مردم، سياره، صلح و رفاه ترفيع دهيم. در روز جهاني گردشگري هر زماني كه سفر مي‌كنيد، به هر كجا كه سفر مي‌كنيد به ياد داشته باشيد كه: به طبيعت احترام بگذاريد، به فرهنگ احترام بگذاريد، به ميزبان خود احترام بگذاريد. شما مي‌توانيد همان تغييري باشيد كه جهان به‌دنبالش است، شما مي‌توانيد يك سفير براي آينده‌اي بهتر باشيد.»

سرمايه‌گذاري اندك

علي‌اصغر مونسان كه نزديك به دو ماه است كه به رياست سازمان ميراث فرهنگي منصوب شده، در سخنراني روز گذشته‌اش نشان داد كه نگاه واقع‌بينانه‌اي به مسائل و چالش‌هاي اين حوزه دارد و تعريفي انتزاعي از چشم‌انداز و آينده گردشگري كشور ندارد. مونسان در سخنانش با اشاره به ضعف زيرساخت‌هاي گردشگري گفت: «ايران در شاخص رقابت‌پذيري گردشگري در سال 2013 در ميان 141 كشور جهاني رتبه 98 را داشته و پيش‌بيني مي‌شود در سال 2017 به رتبه 93 برسد كه جايگاه مناسبي براي كشوري با اين‌همه ظرفيت نيست. از جمله ضعيف‌ترين عملكردها در بخش گردشگري مربوط به زيرساخت‌هاي خدمات گردشگري است، هر چند پيشرفت در اين بخش محدود به سازمان ميراث‌فرهنگي نمي‌شود و موضوعي فرابخشي است.» مونسان در خصوص چالش‌هايي كه در سازمان ميراث فرهنگي و به طور مشخص در حوزه گردشگري دارند نيز گفت: «چالش‌هايي كه ما با آن مواجهيم از جمله پايين بودن استانداردهاي كمي و كيفي در زيرساخت‌هاست كه بايد تلاش كنيم كه سطح استانداردها در اين بخش افزايش پيدا كند و به تراز‌هاي جهاني نزديك شود. تعدد مراكز تصميم‌گيري در خصوص مجوزها هم يكي ديگر از چالش‌هاي ما است. و همچ نين كم بودن سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري، هر چند بسياري از بخش‌هاي سرمايه‌گذاري تغيير مسير داده‌اند و بخش گردشگري را به عنوان بخشي سودآور و آينده‌دار انتخاب كرده‌اند. عدم ثبات مقررات و سياستگذاري‌ها هم يكي ديگر از چالش‌هايي است كه از طريق طرح جامع به دنبال ايجاد ثبات در اين زمينه هستيم. موانع و مشكلات جدي در بخش تبليغات و بازاريابي داريم كه بخش غيردولتي مي‌تواند در اين بخش نقش بسيار مهمي داشته باشد.»مونسان در خصوص درآمدي كه كشور از گردشگري كسب مي‌كند نيز گفت: «با بررسي انواع گردشگري كه شامل هفت بخش تفريحي، درماني، فرهنگي، مذهبي، ورزشي، تجاري، سياسي و شاخه‌هاي زيرمجموعه اين گروه‌ها است مي‌بينيم كه كشور ظرفيت‌هاي خوبي دارد. به گزارش سازمان جهاني گردشگري ما جزو ۱۵ كشور برتر در حوزه گردشگري جهاني هستيم، اما به لحاظ درآمدزايي از اين صنعت، در رتبه 70 قرار داريم و سهم ما از اين صنعت پررونق در جهان بسيار ناچيز است.»مهم‌تر از زيرساخت‌ها بخش معرفي است. در بازديدي كه از استان‌ها داشتم به اين نتيجه رسيده‌ام كه در بخش معرفي و تبليغات داشته‌هاي‌مان بسيار ضعيف عمل كرده‌ايم و معرفي حتي در بخش داخل كشور به خوبي انجام نشده است، چه رسد به جذب گردشگر خارجي. اخيرا در نشست وزارتي مجمع عمومي جهاني گردشگري نيز اعلام كردم كه نيازمند اتحاد يكپارچه از سوي تمام دستگاه‌هاي حاكميتي، دولتي و غيردولتي هستيم تا بتوانيم صنعت گردشگري را در ريل توسعه مناسب و شايسته قرار دهيم.معاون رييس‌جمهور همچنين به موضوع اشتغال اشاره كرد و راهكاري كه در حوزه صنايع دستي و گردشگري مي‌توان براي رفع مشكل اشتغال ارايه كرد: «برنامه‌اي مدون براي ايجاد 150هزار شغل در سال را در بخش گردشگري و صنايع‌دستي مهيا و براي رييس‌جمهور ارسال كرده‌ايم. همچنين در حال تهيه سند جامع حمايت از گردشگري هستيم، اين سند با رويكرد حمايت از گردشگري خارجي تهيه شده است و بخش‌هايي كه منجر به جذب گردشگران خارجي مي‌شوند مورد حمايت سازمان قرار خواهند گرفت و مشوق‌هايي در اين سند پيش‌بيني خواهد شد.»

گردشگري در صدر برنامه‌‌هاي دولت

محمد محب خدايي، معاون گردشگري كشور نيز در سخنراني‌اش در اين مراسم با اشاره به شعاري كه سازمان جهاني گردشگري براي سال 2017 انتخاب كرده است، گفت: «توسعه پايدار گردشگري داراي دو جنبه حفاظت از محيط زيست و منابع و ميراث ‌فرهنگي است. از اين رو گردشگري پايدار بايد با سياست مشخص و مدوني به اجرا درآيد تا بتواند حركت اميد‌بخشي را در توسعه همه‌جانبه فضاهاي جغرافيايي تضمين كند. درواقع توسعه گردشگري بايد براساس معيارهاي پايداري باشد. به اين معنا كه مسائل اكولوژيكي در بلندمدت و همچنين مسائل اقتصادي و تعهدات لازم نسبت به جنبه‌هاي اجتماعي و اخلاقي رعايت شود.»محب خدايي همچنين با اشاره به آسيبي كه تحريم‌ها در سال‌هاي گذشته به حوزه گردشگري وارد كرده است، درمورد رويكرد دولت به بخش گردشگري گفت: «گردشگري هم اينك به عنوان مطالبه ملي مردم در صدر برنامه‌ريزي‌هاي دولت قرار گرفته است. ما اينك در آغاز سال اول اجراي برنامه ششم توسعه هستيم. مقدمات كار و جوانب اجرايي را براي ايفاي تكاليف قانوني به‌تدريج فراهم مي‌كنيم. همچنين برنامه‌هاي مكمل ديگر مانند برنامه اشتغال با هدف‌گذاري ۷۰ هزار فرصت شغلي در بخش گردشگري، و طراحي مقاوم‌سازي اقتصاد كشور از طريق اجراي برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي و برنامه‌ريزي‌هاي مربوط به تامين منابع براي پروژه‌هاي گردشگري و آموزش منابع انساني از جمله فعاليت‌هايي است كه هم‌اكنون در سرلوحه امور ما قرار دارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون