• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۴ بهمن
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 5965 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۴ بهمن

رقابت رسانه‌اي در ميدان ژئوپليتيك: از استانبول تا تهران

۲- جلب اعتماد عمومي از طريق شفافيت و بي‌طرفي: يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي رسانه ملي در سال‌هاي اخير، كاهش اعتماد عمومي بوده است. براي بازسازي اين اعتماد، رسانه ملي بايد با صداقت و شفافيت بيشتري عمل كرده و از برخوردهاي جناحي و يك‌طرفه پرهيز كند. بي‌طرفي در ارايه اخبار و تحليل‌ها مي‌تواند زمينه‌ساز بازگشت بخشي از مخاطبان از دست رفته باشد.

۳- توجه به نسل جوان و رسانه‌هاي تعاملي: نسل جوان كه امروزه عمدتا از رسانه‌هاي اجتماعي و بسترهاي ديجيتال استفاده مي‌كند، بايد به عنوان يكي از اصلي‌ترين مخاطبان هدف در نظر گرفته شود. ارايه محتواي تعاملي، استفاده از زبان ساده و صميمي و بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي مي‌تواند اين گروه را دوباره به رسانه ملي نزديك كند.

۴- تقويت ديپلماسي رسانه‌اي ايران: رسانه ملي بايد از ظرفيت‌هاي خود براي گسترش نفوذ فرهنگي ايران در منطقه استفاده كند. همان‌طور كه TRT فارسي به دنبال جذب مخاطبان فارسي‌زبان است، رسانه ملي مي‌تواند با تقويت شبكه‌هاي برون‌مرزي، پيام‌ها و روايت‌هاي خود را به مخاطبان منطقه‌اي و جهاني منتقل كند.

نقش مردم: هوشياري و تعامل سازنده - در كنار تلاش‌هاي رسانه ملي، مردم نيز بايد نقش فعالي در اين ميدان ايفا كنند. در دنياي امروز كه اطلاعات به سرعت منتشر مي‌شود، مخاطبان بايد با هوشياري بيشتري نسبت به محتواي رسانه‌ها عمل كنند. استفاده از منابع خبري معتبر، پرهيز از اعتماد بي‌چون‌وچرا به اخبار شبكه‌هاي خارجي و مشاركت در نقد و پيشنهاد به رسانه ملي، از جمله وظايف اصلي مردم در اين برهه است.

رفتار مخاطبان:

- انتخاب آگاهانه منابع خبري: مخاطبان بايد با انتخاب منابع معتبر و بررسي صحت اخبار، از افتادن در دام روايت‌هاي مغرضانه خودداري كنند.

- نقد سازنده رسانه ملي: مردم مي‌توانند با ارايه نقدها و پيشنهادهاي خود، به بهبود عملكرد رسانه ملي كمك كنند. اين ارتباط دوسويه مي‌تواند زمينه‌ساز تقويت اعتماد و بهبود كيفيت محتوا شود.

- حمايت از توليدات داخلي: تقويت توليدات فرهنگي و رسانه‌اي داخلي، از جمله فيلم‌ها، سريال‌ها و مستندها مي‌تواند به مقابله با نفوذ فرهنگي رسانه‌هاي خارجي كمك كند.

رسانه ملي، مردم و ميدان جديد رقابت - در مجموع بايد گفت، افتتاح TRT فارسي را بايد هشداري جدي براي سياستگذاران و برنامه‌ريزان رسانه‌اي ايران دانست. اين اقدام تركيه نشان مي‌دهد كه رسانه به يكي از اصلي‌ترين ابزارهاي رقابت ژئوپليتيك در منطقه تبديل شده است. در چنين شرايطي، رسانه ملي بايد با بازنگري در سياست‌ها و تقويت كيفيت و جذابيت محتواي خود، جايگاهش را به عنوان مرجع اصلي مخاطبان فارسي‌زبان تثبيت كند. از سوي ديگر، مردم نيز بايد با آگاهي و تعامل سازنده، به تقويت جايگاه رسانه ملي كمك كنند. رقابت رسانه‌اي امروز، چيزي فراتر از صرفا توليد محتواست؛ اين رقابتي براي حفظ فرهنگ، هويت و منافع ملي است كه پيروزي در آن، مستلزم تلاش مشترك رسانه و مردم است.

كارشناس ارشد مطالعات فرهنگي و رسانه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون