يادداشتي بر داستان بلند «شببازي» نوشته مجتبي تقويزاد
جنايتي براي انديشيدن
مهدي شاطر
شببازي را ميتوان به خوانندگاني پيشنهاد داد كه به ادبيات جنايي و معمايي عميق و تأملبرانگيز علاقه دارند و آمادهاند تا با روايتي پيچيده و چندلايه مواجه شوند.
كتاب شببازي نوشته مجتبي تقويزاد يكي از آثار ادبيات داستاني امروز است كه با قلمي روان و داستاني پركشش به بررسي لايههاي پنهان جامعه، روان انسان و تاثيرات ناگفته روابط انساني ميپردازد. اين كتاب كه در ژانري ميان واقعگرايي اجتماعي و رمز و راز روايت ميشود، توانسته است تصويري چندوجهي از زندگي شهري، درگيريهاي دروني انسان و چالشهاي مدرن ارايه دهد. شببازي از نظر ساختاري داراي روايتي چندلايه است. نويسنده با استفاده از تكنيكهاي روايي متنوع، مخاطب را به دنيايي دعوت ميكند كه در آن زمان و مكان ميان خاطرات و لحظههاي اكنون حركت ميكند و به همين دليل خواننده براي پيگيري داستان بايد به جزييات دقت كند. اين سبك نگارش نه تنها جذابيت خاصي به داستان ميبخشد، بلكه حس اضطراب و تعليقي كه در ذات كتاب نهفته است را تقويت ميكند. از ويژگيهاي برجسته اين كتاب، نحوه ترسيم شخصيتهاست. تقويزاد شخصيتهاي خود را با جزييات دقيق و انساني خلق كرده و به هر يك از آنها هويتي منحصربهفرد بخشيده است. شخصيتها هر كدام داستانهاي خود را دارند، اما به شكلي هوشمندانه به يكديگر پيوند خوردهاند. اين ارتباطات گاه در ظاهر ساده به نظر ميرسند، اما با پيشروي داستان، عمق و پيچيدگي آنها آشكار ميشود. از مضامين اصلي شببازي، موضوع «هويت» است. شخصيتها در تلاش براي يافتن يا بازتعريف هويت خودند، اما اين جستوجو اغلب با سردرگمي و شكست مواجه ميشود. تقويزاد به خوبي توانسته است كشمكشهاي دروني انسان مدرن را كه در دنياي پيچيده و گاه بيرحم امروز گرفتار شده، به تصوير بكشد. تم ديگر كتاب، «روابط انساني» است. نويسنده به شكلي صادقانه و گاه تلخ، روابط ميان افراد را بررسي ميكند. اين روابط گاهي پر از محبت و همدلياند، اما در بسياري موارد با سوءتفاهم، رنجش و جدايي همراه ميشوند. در شببازي، روابط انساني نه تنها بستري براي پيشبرد داستان، بلكه ابزاري براي تحليل جامعه و روان انسان است. تقويزاد همچنين از المانهاي شهري و زندگي مدرن بهره گرفته است تا فضايي ملموس و باورپذير خلق كند. شهر رشت و محله منظريه در اين كتاب نه صرفا مكاني براي رخ دادن اتفاقات، بلكه يكي از شخصيتهاي اصلي داستان است. خيابانها، كوچهها، ساختمانها و حتي نورها و صداها در شكلدهي به فضاي داستان نقشي كليدي دارند. زبان كتاب شببازي ساده و در عين حال شاعرانه است. تقويزاد از كلمات و عبارات به گونهاي استفاده ميكند كه حس و حال صحنهها را به شكلي زنده به خواننده منتقل كند. ديالوگها به خوبي به شخصيتها و موقعيتهاي مختلف ميخورند. نويسنده همچنين از توصيفات دقيق و تصويرسازيهاي قوي بهره ميگيرد تا فضايي واقعگرايانه خلق كند. از ويژگيهاي ديگر برجسته سبك نگارش تقويزاد، استفاده از عناصر نمادين و استعاري است. اين عناصر نه تنها به زيبايي ادبي كتاب افزودهاند، بلكه به خواننده كمك ميكنند تا در لايههاي زيرين داستان نيز جستوجو كند. هر چند اين نمادگرايي ممكن است براي برخي مخاطبان چالشبرانگيز باشد، اما براي خوانندگاني كه به تحليل و تفسير علاقه دارند، فرصتي غني فراهم ميكند. از بزرگترين نقاط قوت شببازي، توانايي نويسنده در خلق فضاي تعليق و رازآلودگي است. از همان صفحات ابتدايي، حس كنجكاوي و دغدغه يافتن حقيقت در ذهن خواننده شكل ميگيرد و تا پايان كتاب ادامه مييابد. تقويزاد به خوبي توانسته است از تكنيكهاي مختلف داستاننويسي، از جمله ارائه اطلاعات ناقص و پايانهاي باز براي برخي فصلها، براي ايجاد اين حس استفاده كند. ديگر نقطه قوت كتاب، پرداختن به مسائل اجتماعي و سياسي است. نويسنده با نگاهي دقيق و تيزبين به موضوعاتي چون انزوا، اضطراب و بحرانهاي سياسي و اخلاقي پرداخته و آنها را در قالب داستاني جذاب و گيرا ارايه كرده است. با وجود تمام نقاط قوت، شببازي ممكن است براي برخي خوانندگان خستهكننده يا پيچيده به نظر برسد. روايت چندلايه و نمادگرايي زياد گاهي ميتواند از سرعت داستان بكاهد و خواننده را سردرگم كند. همچنين،برخي گرههاي داستاني ممكن است به اندازه كافي باز نشوند و حس ناتمام بودن را به مخاطب منتقل كنند.
در مجموع، شببازي اثري است كه هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ فرم شايسته تحسين است. اين كتاب نه تنها يك داستان سرگرمكننده، بلكه تجربهاي فكري و احساسي است كه خواننده را به تأمل درباره مسائل عميق زندگي وادار ميكند. تقويزاد با اين اثر نشان داده است كه توانايي زيادي در روايت داستانهايي پيچيده و انساني دارد و ميتواند جايگاه ويژهاي در ادبيات معاصر فارسي پيدا كند.