رييس جامعه خيرين مدرسهساز كشور خبر داد
با كمبود بيش از 20 هزار مدرسه مواجهيم
ليلا جليلوند| در دومين نشست هماهنگي «همايش برابري فرصتهاي آموزشي براي دانشآموزان استثنايي كشور» كه صبح شنبه ۱۹آبان در محل جامعه خيرين مدرسهساز كشور برگزار شد، خيرين حوزه آموزش استثنايي كشور گرد هم آمدند تا با بررسي موانع و مشكلات دانشآموزان معلول، استثنايي و با توانمنديهاي خاص و ارايه راهكارهاي اجرايي براي ايجاد فرصتهاي برابر آموزشي در جهت توانمندسازي اين قشر آسيبپذير گامهاي موثري بردارند.
در اين نشست كه در كميسيون بانوان جامعه خيرين و با حضور رييس جامعه خيرين، سخنگوي دولت (رييس كميسيون بانوان جامعه خيرين) معاون فني و نظارت سازمان نوسازي مدارس كشور و اعضاي كميسيون بانوان جامعه خيرين مدرسهساز برگزار شد، ناصر قفلي (رييس جامعه خيرين مدرسهساز كشور) ضمن ابراز نگراني از كمبود سرانه فضاي آموزشي در كشور گفت: «خوشبختانه در سالهاي اخير بيش از ۹۰درصد پروژههاي خيرساز در سطح كشور به همت بانوان كليد خورده يا به اتمام رسيده كه اين نشاندهنده حضور فعال بانوان در عرصه مدرسهسازي است.» قفلي با اشاره به كمبود بيش از ۲۰هزار مدرسه در كشور افزود: «وجود كلاسهاي با بيش از۴۰دانشآموز و تعداد بالاي مدارس دوشيفته در سراسر كشور و ورود بيش از ۵۰۰هزار دانشآموز اتباع به كشور در سالهاي اخير، كمبود سرانه فضاي آموزشي را به ما يادآور ميشود كه البته به همت خيرين مدرسهساز، بخش اندكي از اين نياز قابل مرتفع شدن است، اما گسترش عدالت آموزشي نيازمند برنامهريزي و پيگيري همه مسوولان و ارگانهاي مرتبط است.»
در اين نشست همچنين فاطمه مهاجراني كه رياست كميسيون بانوان خيرين كشور را برعهده دارد، ضمن تاكيد بر اينكه پيگيري امور خيرين مدرسهساز، از دغدغههاي فرهنگي و آموزشي بدنه دولت است، افزود: «فرهنگ مدرسهسازي صرفا ساخت يك بنا نيست. اشاعه فرهنگ مشاركت در امور خير آموزشي و بنيادي در جامعه است. رويكرد ما فراتر از مدرسهسازي بايد به سمت گسترش بدنه اجتماعي جامعه خيرين در عرصههاي گوناگون و مورد نياز كشور باشد. اهتمام به مناسبسازي فضاي فيزيكي مدارس در قالب يك پويش همچون طرح «مشاركت خشت به خشت مدرسهسازي» در دستور كار كميسيون بانوان است كه با همت سازمان نوسازي مدارس و اجراي بهنگام آن ميتوانيم شاهد مرتفعسازي بخشي از مشكلات و مسائل خيرين در مدرسهسازي براي دانشآموزان معلول و كم توان باشيم.»
مهاجراني همچنين بر لزوم مشاركت آحاد مردم در بحث فرهنگسازي پذيرش معلولين در جامعه و كمك به رفع مشكلات آموزشي اين قشر آسيبپذير تاكيد كرد و گفت: «آمارها نشان ميدهد كه بيش از ۸ميليون معلول در كشور داريم كه متاسفانه بسياري از آنها به خاطر شرايط فعلي در جامعه، در خانه حبس شدهاند و اين در حالي است كه بر اساس تحقيقات پژوهشگران وجود هر فرد معلول در يك خانواده تا۳۰درصد امكان فقر خانواده را افزايش ميدهد كه اين امر مستلزم توجه و پيگيري است.»
زهره گيتينژاد؛ يكي از اعضاي جامعه خيرين، از دغدغه مشترك خيرين مدرسهساز حوزه كودكان استثنايي يعني مناسب نبودن فضاهاي آموزشي با نيازهاي اين جامعه هدف ياد كرد و گفت: «با وجود قوانين و ضوابطنامههاي اجرايي كه در سازمان نوسازي مدارس وجود دارد، متاسفانه هنوز در بسياري از مدارس حوزه استثنايي يا تلفيقي، به ويژه در مدارس سه كلاس به بالا، مناسبسازي فضاي داخلي مدارس به درستي اجرا نميشود و در بسياري از مدارس ما شاهد نبود رمپ تردد معلولين و نبود سرويس بهداشتي مناسب اين دانشآموزان هستيم.»
فاطمه دانشيمهر، از خيران حوزه كودكان استثنايي هم بر ضرورت آگاهسازي اقشار جامعه تاكيد داشت: چه آن مدير مدرسهاي كه در يك مدرسه عادي يك دانشآموز كم توان جسمي را پذيرش ميكند و زمينه عاديسازي روال زندگي اين فرد را با حضور در كنار دانشآموزان عادي رقم ميزند، چه همكلاسيهاي اين دانشآموز و به تبع آن خانوادههاي آنها . دانشيمهر تاكيد داشت كه باورپذيري توانمنديهاي فرد معلول براي لايههاي مختلف اجتماع، نيازمند فرهنگسازي و كارهاي بيشماراجتماعي- فرهنگي است و اشاره كرد كه فعاليت خيرين حوزه آموزش استثنايي در همه استانهاي كشور هم بر پايه «اصل اساس ايجاد فرصتهاي برابر براي بهرهمندي از همه امكانات آموزشي تربيتي ورزشي» تداوم يافته است .