• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5850 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۷ شهريور

گمشده‌اي در غبار سياست

كتاب‌هاي «به برادرزادگان من» و «گمشده‌اي در غبار سياست» درباره ميرزا حيدرعلي كمالي ابرقويي، شاعر و سياستمدار منتشر شده‌اند.
به گزارش ايسنا، «به برادرزادگان من» گزينه اشعار ميرزا حيدرعلي كمالي ابرقويي با مقدمه‌اي درباره زندگي و بررسي ادوار شاعري كمالي و «گمشده‌اي در غبار سياست» نقد و تحليل آثار و افكار حيدرعلي كمالي با مقدمه يدالله جلالي‌پندري است كه به قلم رضا قيومي، استاد دانشكده زبان و ادبيات فارسي دانشگاه يزد در نشر روزگار راهي بازار كتاب شده‌اند. 
 رضا قيومي درباره ميرزا حيدرعلي كمالي ابرقويي نوشته است: «كمالي شاعر، رمان‌نويس و روزنامه‌نگار عصر مشروطه و دوره پهلوي اول است.
حضور او در مجموعه ارتباطات ادبي و هنري ادوار نامبرده علاوه بر شاعري و نويسندگي به وي اهميت مي‌بخشد.
كمالي پس از مهاجرت از ابركوه به اصفهان و سپس اقامت در تهران، در جرگه اديبان و سخنوران نامدار ايران درآمد. وي در محافل فرهنگي و انجمن‌هاي ادبي با چهره‌هايي مانند اديب‌الممالك فراهاني، علي‌اكبر دهخدا و ملك الشعراي بهار و ... مجالست داشت و آثاري به نظم و نثر در نشريات و مجلات ادبي آن روزگار نظير مجله بهار، دانشكده، ارمغان و .‌.. به چاپ رسانده است.
او با ورود به تهران در زمره آزادي‌خواهان و مشروطه‌طلبان درآمد. اشعاري در قوالب كهن با موضوعات و مضامين تازه سرود و در راستاي اهداف سياسي و اجتماعي خود روزنامه‌اي به نام «پيكار» در سال ۱۲۸۹ .ش در تهران داير كرد كه پس از انتشار چند شماره به دستور ناصرالملك –نايب‌السلطنه احمد شاه قاجار- توقيف شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون