درنگی بر «گمشده در آسمان کویر»، کنسرت آنلاین کیهان کلهر
باشكوه، همچون شبهاي كوير
محمدجواد صحافي
همهگيري ويروس كوويد 19 در سراسر جهان باعث انحلال و برچيدگي بسياري از حرفهها شد؛ هنر موسيقي نيز از شرِ اين ويروس در امان نماند و بسياري از فعالان هنري خاصه هنرمندان كشور ما كه كمترين توجهي به اين هنر و كنشگران آن ميشود، متحمل خُسران مالي فراواني شدند. از طرف ديگر محدوديتهاي كرونايي كه با تاخير در انجام واكسيناسيون در كشور ما بيش از ساير كشورها به طول انجاميد، علاقهمندان به هنر را نيز از حضور در كنسرتهاي هنرمندان مورد علاقهشان محروم كرد. در اين ميان اما برخي هنرمندان با برگزاري كنسرتهاي برخط و حضور در پلتفرمهاي مجازي، سعي در حفظ رابطه خود با علاقهمندان و اهالي هنر داشتند. پارهاي از اين عده، پس از عقد قرارداد با اسپانسرها و شركتهاي خصوصي، در قبال دريافت وجهِ بليت كنسرت، مجوز ورود و تماشاي موسيقي را به دوستداران صادر كرده و عده ديگري نيز اين امكان را به صورت رايگان دراختيار علاقهمندان قرار ميدادند. در اين بين كيهان كلهر، موسيقيدان نيكنام موسيقي ايراني، با برگزاري متعدد كنسرتهاي باكيفيت موسيقي، سهم بسزايي در ارايه رايگان كنسرتهاي آنلاين به مخاطبان داشت، به نحوي كه با برگزاري چهار كنسرت آنلاين در مناطق مختلف، از فعالترين هنرمنداني لقب گرفت كه گام در اين مسير نهاده است؛ اما پنجمين كنسرت آنلاين كلهر را كه به تاريخ 11 دي برگزار شد، ميتوان شكل متفاوتي از ساير كنسرتهاي اخيرش دانست؛ او كه سالها با نوآوريهايش در موسيقي، تحسين بسياري از كارشناسان و علاقهمندان را برانگيخته و تلاشهاي بسياري در راستاي معرفي موسيقي ايراني در جهان انجام داده است، اينبار در كنسرتي كه به ياد محمدرضا شجريان و به مناسبت آغاز سال نوي ميلادي در كاشان برگزار كرد، اجرايي باوقار از موسيقي اصيل ايراني را در دستگاه شور براي مخاطبين خود به نمايش گذاشت. نخستين رخداد مبارك اين اجرا، انتخاب هوشمندانه همراهاني بود كه با وجود جواني در حوزه فعاليت هنري خود بسيار حاذق بوده و كولهبار گرانبهايي از آهنگسازي، نوازندگي و اجرا روي صحنههاي مختلف را با خود داشتهاند. اگر گزاف نگفته باشيم پس از كيهان كلهر، بايد از ياسمين شاهحسيني، به عنوان ستاره درخشان اين كنسرت ياد كرد. هنرمند جواني كه نامش با انتشار آلبوم «گاهان» در سال 1393 در ميان اهالي موسيقي مطرح شد و سپس توانست با حضور در مجامع بينالمللي هنري و صحنههاي بزرگ موسيقي، تبحر خويش در هنر عودنوازي را نشان دهد. البته نبايد از اجراي بينقص علياصغر عربشاهي آهنگساز و نوازنده توانمند تار و پويان عطايي نوازنده سنتور كه هر دو از كارنامهاي درخشان برخوردارند غافل شد، اما حضور هادي حسيني، در مقام آوازخوان اين گروه -كه برخلاف بسياري ديگر، از اشتهار مجازي چنداني برخوردار نبوده و بينشانتر از ساير همصنفان خويش است- اعتماد كلهر به جواناني را نشان ميدهد كه بدون هيچ هياهويي در پي اعتلاي هنر موسيقي ايرانياند. با اين حال شناخت راقم سطور از اين آوازخوان جوان و خوش آتيه، باعث شد تا انتظار اجرايي بدون دلهره و استرس و با رعايت كامل آداب صحنه، توسط ايشان را داشت. با وجود تمام موارد ذكر شده، بايد خاطرنشان كرد در دورهاي كه شارلاتانيزم هنري ابعاد مختلفي از هنر را دربر گرفته و عده كثيري از فعالان اين عرصه، براي بدل شدن به سلبريتي مجازي و كسب سود مالي از هنر، از هيچ تلاشي فروگذار نيستند، تماشاي يك كنسرت موسيقي اصيل كه سرپرستي آن را استادي بزرگ برعهده داشته و جواناني توانمند، بيحاشيه، شريف و دانا همنشين اين استاد بزرگ شدهاند و تمام همت خود را براي ارايه هرچه بهتر اثري فاخر و ارزشمند به كار بستهاند، حظي وصفناشدني دارد كه چشيدنش همانقدر دلچسب است كه ياد طعمهاي دلنشين كودكي را زنده ميكند؛ لذتي شيرين كه درك و دريافتش در دوران قبل از شيوع اين ويروس كريهالمنظر نيز نادر بود.