• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5013 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۹ شهريور

سرخابي‌ها و تراكتور شرايط خوبي ندارند

حق با يحياست!

علي ولي‌اللهي

يحيي گل‌محمدي روز يكشنبه بعد از نشست با مديران باشگاه در جمع خبرنگاران گفت: «كار بسيار سختي در تاجيكستان داريم. همه را بسيج كرده‌اند تا پرسپوليس نتيجه نگيرد. اتفاقات غيرحرفه‌اي در حال رخ دادن است.»

برخلاف اكثر اوقات كه مربيان و بازيكنان فوتبال ايران تقريبا بي‌دليل از وجود دست‌هاي پشت پرده و كارشكني‌ها عليه خود مي‌گويند اين‌بار بايد به يحيي گل‌محمدي حق داد كه چنين اظهارنظري كند. نه تنها او كه همه تيم‌هاي ايراني حاضر در ليگ قهرمانان آسيا كه روزهاي ۲۲ و ۲۳ شهريور بايد به مصاف رقباي آسيايي خود بروند، مي‌توانند چنين ادعايي داشته باشند.  سه تيم پرسپوليس، استقلال و تراكتور در حالي در مرحله يك‌هشتم نهايي ليگ قهرمانان آسيا رقابت خود را از سر مي‌گيرند كه تيم‌هاشان كمترين شباهتي به مرحله گروهي ندارند. جدا از اينكه تعداد زيادي از ستاره‌هاي اين سه تيم جدا شده‌اند، دوري از شرايط مسابقات ديگر مشكل اين تيم‌هاست. از طرف ديگر رقباي نمايندگان ايران مي‌توانند به راحتي بازيكنان خارجي جذب كنند و اين امكان با توجه به قانون سال گذشته كه ممنوعيت جذب بازيكن و مربي خارجي بود و قانون امسال كه اين امكان را مشروط كرده براي سرخابي‌ها و تراكتور وجود ندارد. به اينها از دست رفتن ميزباني و اجبار نمايندگان ايران به بازي در زمين رقبا يا زمين بي‌طرف را هم اضافه كنيد. حالا اگر به قول يحيي گل‌محمدي سرمربي پرسپوليس كه گفت استقلال تاجيكستان برنامه‌هاي ويژه‌اي براي اذيت كردن پرسپوليس دارد و مثلا اجازه بازديد از زمين تمرين را نمي‌دهد، رقبا بخواهند فشار مضاعفي وارد كنند و از شرايط ميزباني يا دستكاري در برخي جزييات هم به نفع خود بهره ببرند ديگر كارد به استخوان مي‌رسد. 
سال‌هاي سال است كه تقويم ليگ قهرمانان آسيا مورد انتقاد كارشناسان فوتبال است. ليگي كه از اواسط فصل شروع مي‌شود و ادامه‌اش مي‌رود به فصل آينده و در اين بين علاوه بر فاصله طولاني كه بين رقابت‌ها مي‌افتد تيم‌ها اين امكان را دارند كه خودشان را تقويت كنند. اين تقويت گاهي فراتر هم مي‌رود و تيم‌هايي پيدا مي‌شوند كه به قول معروف مي‌كوبند و از نو مي‌سازند. به جرات مي‌توان گفت با توجه به ضعف هميشگي تيم‌هاي ايران در بازار نقل‌وانتقالات اين وقفه هيچ‌وقت براي تيم‌هاي ايراني مفيد واقع نشده. در كنار تقويم عجيب اي‌اف‌سي در اين دو سالِ شيوع كرونا تقويم فوتبال ايران هم نه تنها نتوانسته شرايط بهتري براي نمايندگان كشورمان فراهم كند كه به نوعي كارشان را سخت‌تر هم كرده است. همين حالا ليگ‌هاي عربستان و تاجيكستان مدت‌هاست شروع شده و دو تيم الهلال و النصر رقباي استقلال و تراكتو و استقلال تاجيكستان رقيب پرسپوليس در كوران رقابت‌ها قرار دارند. در ايران اما مربيان در به در دنبال تيمي مي‌گردند كه حاضر شود در يك ديدار تداركاتي بازي كند. درخواستي كه با توجه به حضور تيم‌ها در فصل نقل‌وانتقالات و بدنسازي معمولا با موافقت همراه نمي‌شود. 
در چنين شرايطي كه هم پرسپوليس، هم استقلال و هم تراكتور چند بازيكن جديد به خدمت گرفته‌اند و چند ستاره اصلي را از دست داده‌اند،مربيان حتي فرصت به دست آوردن فرم جديد تيم را هم ندارند؛ هماهنگي كه ديگر هيچ. بازي تداركاتي واقعي براي اين تيم‌ها همان بازي مرحله يك‌هشتم نهايي ليگ قهرمانان آسيا خواهد بود. 
تا امروز هيچ‌يك از اسباب لازم براي موفقيت در آسيا براي تيم‌هاي ايراني فراهم نشده است. يحيي گل‌محمدي در ادامه اظهارات روز يكشنبه‌اش از فدراسيون فوتبال درخواست كرد اجازه خريد يك بازيكن خارجي به نمايندگان ايران در آسيا بدهد. فدراسيون فوتبال اعلام كرده تنها تيم‌هايي مي‌توانند بازيكن خارجي جذب كنند كه هيچ پرونده بازي در اي‌اف‌سي يا فيفا يا دادگاه حكميت ورزش نداشته باشند. شرطي كه براي سرخابي‌ها و تراكتور مصداق ندارد. استدلال گل‌محمدي اين است كه شرايط فعلي حاصل چندين سال مديريت غلط در باشگاه بوده و نبايد حالا به عنوان يك اهرم فشار روي تيم‌ها اعمال شود. او معتقد است كه فدراسيون مي‌تواند با اضافه كردن يك تبصره مشكل را حل كند. 
معلوم نيست دغدغه تيم‌هاي ايراني با اضافه شدن يك بازيكن خارجي برطرف مي‌شود يا خير. حتي معلوم نيست مديران بتوانند يك بازيكن خوب و باكيفيت خارجي جذب كنند. با اين حال شكي در اين نيست كه شرايط نمايندگان فوتبال ايران در ليگ قهرمانان آسيا اصلا مساعد نيست و اگر مثل سال گذشته تيمي از كشورمان بتواند خودش را به جمع تيم‌هاي برتر يا فينال برساند تنها حاصل تلاش مربيان و بازيكنان در يك مقطع زماني خاص است نه يك پروسه سيستماتيك و از پيش طراحي‌شده. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون