• ۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4930 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۸ ارديبهشت

گردهمايي فعالان استاني احمدي‌نژاد بي‌توجه به شرايط كرونايي برگزار شد

دوگانه «معجزه هزاره سوم» و «جمهوريت»

هنوز چند روز تا مشخص شدن وضعيت احراز صلاحيت كانديدا‌ها زمان باقي است. براساس جدول زمان‌بندي كه وزارت كشور اعلام كرده، پنجم و ششم خرداد ماه نتيجه نهايي احراز صلاحيت‌ كانديداها مشخص و تبليغات نامزدها رسما از هفتم خرداد ماه آغاز خواهد شد. نامزدهاي انتخاباتي نيز منتظرند تا تكليف احراز صلاحيت‌ها مشخص شود و رسما و علني فعاليت‌هاي انتخاباتي‌شان را آغاز كنند. در ميان نامزدها تنها كسي كه بدون درنظر گرفتن نتيجه، مدت‌هاست سفرهاي استاني و سخنراني‌ها و به قول معروف كمپين انتخابات را آغاز كرده، كسي نيست جز «معجزه هزاره سوم» كه همواره صدر تا ذيل سياست‌ورزي‌اش با ساير سياستمداران متفاوت بوده است. 
درحالي كه ديروز اسحاق جهانگيري به عنوان معاون اول رييس‌جمهوري درخواست مرخصي كرده، سيدابراهيم رييسي نسبت به عدم پخش سخنراني‌هايش در صداوسيما واكنش داشته و ساير كانديداها فعلا درپي سر و سامان دادن به ستادهاي انتخاباتي هستند، محمود احمدي‌نژاد كه از مدت‌ها قبل، كارزار انتخاباتي‌اش را با سفرهاي استاني شروع كرده، در ميان جمعي از مردم برنامه انتخاباتي برگزار كرد. ولنجك محل برگزاري اين مراسم بود كه فريم‌هاي عكس آن در كانال تلگرام «دولت بهار» منتشر شد. همچنين احمد عليرضابيگي كه هم‌اكنون ازجمله نمايندگان اصولگراي مجلس است، به عنوان مسوول ستاد مردمي احمدي‌نژاد معرفي شد. جمعي كه بدون رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي كنار هم با احمدي‌نژاد بدون ماسكي بر صورت عكس يادگاري مي‌گرفتند. محمود احمدي‌نژاد البته در زمان حضور در وزارت كشور نيز نه از ماسك استفاده كرد، نه پروتكل‌هاي درنظر گرفته شده براي كانديداها را رعايت كرد. او با چندين همراه به سالن نام‌نويسي آمد و بعد از آن هم در جمع هوادارانش روبه‌روي وزارت كشور سخنراني كرد. 
درست در زمان برگزاري اين مراسم و انتشار عكس‌هاي آن در رسانه‌هاي نزديك به جريان احمدي‌نژاد بود كه خبري در فضاي مجازي منتشر شد مبني بر اينكه حوالي محل زندگي او را جو و شرايط امنيتي فرا گرفته و گارد ويژه در آن منطقه مستقر شده است. البته پس از آن اتفاق ويژه يا دستگيري و درگيري پيش نيامد و خبر هم به‌صورت رسمي تاييد نشد. با اين حال برخي تحليلگران و سياسيون با نگاهي به كنش‌هاي محمود احمدي‌نژاد معتقدند كه او اساسا تمايل دارد كه دستگاه‌هاي انتظامي و امنيتي با او برخورد كنند تا از خود قهرمان بسازد. در عين حال محمدرضا باهنر نيز معتقد است كه بهترين كاري كه مي‌شود در حق او انجام داد، اين است كه دستگيرش كنند. محمدرضا باهنر، دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري اخيرا در گفت‌وگويي كه با «خبرفوري» داشت، گفت: «من احساس مي‌كنم احمدي‌نژاد الان به موقعيتي رسيده كه دارد فرياد مي‌زند كه بياييد من را بگيريد؛ دستگيري آقاي احمدي‌نژاد بهترين اتفاق براي اوست. اما نظام بزرگوارتر و زيرك‌تر از آن است كه به احمدي‌نژاد اين فرصت را بدهد.» در واقع او نيز در خلال اظهاراتش درمورد احمدي‌نژاد به اين تحليل اشاره كرده كه احمدي‌نژاد براي قهرمان‌سازي به دستگيري و بازداشت نياز دارد و البته در ادامه تاكيد كرده كه برخورد با او زيركانه‌تر از اين حرف‌ها صورت مي‌گيرد. 

 راه دشوار احراز صلاحيت
محمود احمدي‌نژاد علي‌رغم نهي صريح رهبري در سال ۹۶ يك‌بار براي انتخابات نام‌نويسي كرد. همان سال مطابق پيش‌بيني‌ها ردصلاحيت و دومين رييس‌جمهوري بود كه پس از پايان حضورش در پاستور ازسوي نهاد نظارتي دوباره صلاحيتش تاييد نشد. اين‌بار هم بعد از نام‌نويسي كانديداها بسياري بر اين باور هستند كه محمود احمدي‌نژاد بازهم تاييد نخواهد شد. البته روزنامه جمهوري اسلامي نيز اخيرا در سرمقاله خود به رفتارها و كنش‌هاي سياسي احمدي‌نژاد اشاره كرده و نوشته‌ بود كه چطور كسي را كه به قانون بي‌اعتناست و مي‌گويد اگر صلاحيتش تاييد نشود، انتخابات را قبول ندارد، به عضويت مجمع تشخيص مصلحت نظام درآورده‌اند تا مصلحت را تشخيص دهد؟! با همه اين اوصاف اغلب سياسيون معتقدند و شايد به بياني بهتر پيش‌بيني مي‌كنند كه احمدي‌نژاد قرار نيست يكي از چند نامزد انتخابات سال ۱۴۰۰ باشد. محمد نعيمي‌پور نيز اخيرا در مصاحبه‌اي كه با آرمان ملي داشت، گفته است: «احمدي‌نژاد يك مهره سوخته با سابقه بسيار بد در اداره كشور است. روش‌هاي پوپوليستي ايشان تعدادي هوادار براي‌شان به وجود آورده است. حكومت نيز به دليل مهره سوخته بودن احمدي‌نژاد، اجازه مي‌دهد تا عرض اندام كند اما علي‌القاعده احمدي‌نژاد را تاييد صلاحيت نخواهند كرد و او نيز به نوعي تلاش مي‌كند تا همچنان در صحنه سياسي مطرح باشد.»
همان‌طور كه انتظار مي‌رفت اين رييس دولت نهم و دهم هر كجا كه مي‌رود با خود حاشيه به همراه دارد، فرقي ندارد سالن ثبت‌نام كانديداها باشد يا صحن مجلس نهم، فرقي ندارد دوران عضويتش در مجمع تشخيص مصلحت نظام باشد يا دوران دور و زمان عضويتش در انجمن اسلامي دانشگاه علم و صنعت. به هر حال حضورش هر روز مترادف است با يك حاشيه‌. اخيرا مصطفي ميرسليم در يكي از برنامه‌هاي صداوسيما در جريان صحبت از اهميت نهاد رياست‌جمهوري، به تلاش برخي براي حذف اين نهاد از گذشته تاكنون پرداخته و گفته است: «انجمن اسلامي علم و صنعت اين موضوع را مطرح كرد به اين عنوان كه ما وقتي رهبر و امام داريم، انتخابات رياست‌جمهوري را براي چه مي‌خواهيم؟! انجمن اسلامي علم و صنعت در زمان رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد اين موضوع را مطرح كرد به اين عنوان كه ما وقتي رهبر و امام داريم، انتخابات رياست‌جمهوري را براي چه مي‌خواهيم؟ كه به گوش امام رسيد و ايشان خيلي قاطع با آن برخورد كردند و آن حركت خاموش شد. البته اين را بگويم كه آن موقع فرد تاثيرگذار آن انجمن آقاي احمدي‌نژاد بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون