• ۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4924 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۱ ارديبهشت

از امروز تا شنبه هفته آينده منتظر ورود كدام چهره‌هاي سياسي به ستاد انتخابات باشيم؟

نهضت كانديداتوري

صبح امروز سوت آغاز روند نام‌نويسي از داوطلبان شركت در انتخابات رياست‌جمهوري 1400 به صدا درآمده و داوطلبان تا شنبه فرصت دارند تا با حضور در ستاد انتخابات سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري نام‌نويسي كنند و به اين ترتيب به‌ طور رسمي از تمايل‌شان براي كانديداتوري پرده بردارند. آن ‌هم در شرايطي كه تاكنون چهره‌هاي متعددي از جريان‌هاي مختلف سياسي پيشگام شده و حضورشان در ستاد انتخابات، از آنجا كه صراحتا از تمايل‌شان سخن گفته‌اند، قطعي است و بسياري از چهره‌ها نيز اگر چه خود كلامي در اين رابطه نگفته‌اند اما گمانه‌زني‌هايي درباره‌شان مطرح شده و مي‌شود و بايد ديد در روزهاي پيش ‌رو گذرشان به ستاد انتخابات مي‌افتد يا نه؟
تا اين جاي كار در شرايطي كه در جريان اصلاحات قرار به نام‌نويسي 14 نفر بود اما در حال حاضر گفته مي‌شود كه احتمالا 12 نفر از اين 14 چهره سياسي اصلاح‌طلب به ‌طور تشكيلاتي و در چارچوب «جبهه اصلاحات ايران» اعلام كانديداتوري خواهند كرد. اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهوري، مصطفي تاج‌زاده از فعالان سياسي مشهور جريان اصلاحات، مسعود پزشكيان نماينده مجلس، محسن هاشمي رييس شوراي شهر تهران، محمد شريعتمداري وزير كار، مصطفي كواكبيان دبيركل حزب مردم‌سالاري، محمد صدر، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، محمود صادقي دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها، زهرا شجاعي، كنشگر سياسي، شهيندخت مولاوردي، دستيار سابق رييس‌جمهوري در امور شهروندي، عباس آخوندي، وزير پيشين راه و شهرسازي دولت روحاني و صادق خرازي، دبيركل حزب نداي ايرانيان افرادي هستند كه به «جبهه اصلاحات ايران» برنامه ارائه كرده و بنا بر قرار از پيش تعيين ‌شده در اين نهاد اجماع‌ساز نام‌نويسي مي‌كنند. در اين ميان اما تكليف محمدجواد ظريف و محمدرضا عارف كه ازقضا جزو 5 نفر نخست فهرست 14 نفره پيشنهادي بودند، هنوز نامشخص است و به‌خصوص احتمال كانديداتوري ظريف بسيار اندك است. بماند كه اين احتمال در مورد اسحاق جهانگيري نيز مطرح شده است.
در ميان اصلاح‌طلبان اما افراد ديگري هم هستند كه به‌ طور مستقل نام‌نويسي مي‌كنند. محسن مهرعليزاده و محسن رهامي ازجمله اين افراد هستند. همزمان اما نام علي مطهري و علي لاريجاني كه اين سال‌ها به عنوان اصولگرايان ميانه‌رو نزديك به جريان اصلاحات شناخته مي‌شوند نيز مطرح است. با اين تفاوت كه اولي صراحتا اعلام كانديداتوري كرده و دومي، هنوز كلامي نگفته است. هر چند گمانه‌زني‌ها درباره نام‌نويسي لاريجاني تقويت شده و ديروز هم جمعي از نمايندگان ادوار مجلس در بيانيه‌اي از او براي نام‌نويسي دعوت كردند. 
قاعده‌اي نانوشته بر انتخابات حاكم است كه گزينه‌هاي اصلي اغلب كانديداتوري خود را پيشاپيش اعلام نمي‌كنند در ساعات پاياني مهلت نام‌نويسي به وزارت كشور مراجعه مي‌كنند. البته با توجه به اخبار منتشر شده احتمالا سيدابراهيم رييسي روز عيد فطر به وزارت كشور مي‌رود اما هنوز خبري از ورود محمدباقر قاليباف به انتخابات نيست. سعيد جليلي از ديگر گزينه‌هاي اصلي اصولگرايان است، هر چند تاكنون در اين باره صحبت نكرده است. اما در اين بين محمود احمدي‌نژاد هم حاضر است و از ماه‌ها پيش فعاليتش را معطوف به انتخابات دنبال مي‌كند. اصولگرايان نيز اگر چه در چند نهاد موازي از گزينه‌هايي تا حدودي مشخص صحبت مي‌كنند اما حتي در اين جمع نيز با چهره‌هايي چون عزت‌الله ضرغامي مواجهيم كه نامه موحدي‌كرماني و شوراي وحدت را دريافت كرد و جواب منفي داد.
از ديگر سو چهره‌هايي با پيشينه نظامي نيز از عزم‌شان براي اعلام كانديداتوري گفته‌اند و رستم قاسمي، سعيد محمد، محسن رضايي و حسين دهقان از شاخص‌ترين چهره‌هاي داراي پيشينه نظامي هستند. اما چهره‌هايي چون سردار عليرضا افشار فرمانده اسبق بسيج و معاونت وزير كشور دولت نهم نيز هستند كه رسما اعلام كانديداتوري كرده است. سرتيپ محمدحسن نامي، عضو هيات علمي دانشگاه عالي دفاع ملي نيز پيش از اين اعلام كانديداتوري كرده بود. 
سياسيوني كه از مجلس كنوني پيشگام شدند هم كم نيستند؛ گزينه‌هايي ازجمله سيداميرحسين قاضي‌زاده هاشمي و علي نيكزاد، نواب رييس مجلس و فريدون عباسي رييس كميسيون انرژي مجلس. صادق خليليان وزير جهاد كشاورزي دولت دهم، اسدالله بادامچيان دبيركل حزب موتلفه اسلامي، ابوالقاسم رئوفيان دبيركل حزب اسلامي ايران، شاهين محمدصادقي مسوول سابق سازمان بسيج جامعه پزشكي كشور و سيدعباس نبوي مدير موسسه تمدن و توسعه اسلامي ديگر افرادي هستند كه طي روزهاي گذشته از تمايل‌شان به نام‌نويسي و ورود به صحنه انتخابات پرده برداشته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون