• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4190 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲ مهر

بيانيه شبكه ياري كودكان كار به مناسبت بازگشايي مدارس

در آستانه ماه علم و دانش، شبكه ياري كودكان كار ضمن گراميداشت بازگشايي مدارس بر اين باور است كه با برخورداري برابر كليه كودكان از حق آموزش و تحصيل رايگان، كه براساس اصل سوم و اصل سي قانون اساسي مورد تاكيد قرار گرفته است يكي از حقوق بنيادين كودكان تحقق خواهد يافت؛ حقي كه براي تمامي كودكان ساكن در خاك سرزميني مان به يك ميزان مورد توجه است چنانچه كه بنا به ماده ۲۸ كنوانسيون جهاني حقوق كودك نيز دولت موظف به فراهم آوردن امكانات آموزشي در دسترس و برابر نسبت به كليه كودكان است ليكن در حال حاضر نه‌تنها به رعايت اين حقوق تمكين نكرده بلكه متوليان آموزش و پرورش كشور تاكنون به هيچ عنوان از اين حيث پاسخگوي انتظارات و مطالبات جامعه مدني نبوده است لذا بار ديگر تاكيد مي‌داريم كه ايجاد تحول در سيستم آموزشي كشور امري اجتناب‌ناپذير بوده كه صرفا از مسير برنامه‌ريزي نظام‌مند و نيز توجه به منابع انساني و منابع مالي در حوزه آموزش قابل دستيابي است.

از سوي ديگر اصلاح سيستم آموزشي و ارتقاي آن مستلزم تغيير رويكرد سياستگذاران در حوزه كلان آموزشي است و نيز خروج از سيستم معيوبي كه يادگيري حجم وسيعي از مطالب بر كودكان را جايگزين مهارت‌آموزي مي‌كند و متعاقبا نيز با تحميل فشار رواني مضاعف بر كودكان موجبات ناكارآمدي آموزش را فراهم مي‌آورد.

بي‌‌شك تحول سيستم آموزشي را بايد در گام نخست از به رسميت شناختن حق آموزش رايگان، در دسترس و همگاني همچنين از گشودن درهاي مدارس روي كليه كودكان فارغ از هر قوميت و تابعيتي آغاز كرد چرا كه با وجود قوانين و مقررات موجود در خصوص اجباري و همگاني بودن آموزش براي كليه كودكان مقيم در اين سرزمين، شوربختانه با اعمال سلايق شخصي و نقض قوانين و مقررات همچنان نسبت به پذيرش كودكان فاقد هويت و نيز كودكان غير‌ايراني در مدارس با مشكلات جدي مواجه‌ايم.

به هر روي، اگر چه معتقديم تا رسيدن به عدالت آموزشي فرسنگ‌ها فاصله داريم ليكن توجه به كودكان در سراسر اين مرزو بوم و ايجاد فضاي ايمن همراه با امكانات آموزشي برابر جزو حقوقي است كه به جهت عدم مديريت صحيح آموزشي تاكنون بسياري كودكان از محروميت اين حقوق رنج مي‌برند و مادامي كه توجه به كودكان و حقوق اوليه آنان در اولويت اقدامات سياستگذاران قرار نگيرد بودجه مختص آموزش و پرورش همچون سابق كفاف نيازهاي آموزشي به ويژه در مبحث حقوق و دستمزد كادر آموزشي را نخواهد داد و معلمين دغدغه‌مند كه معاش‌شان همواره در مخاطره است امنيت رواني كافي در تحقق اهداف عالي را نخواهند داشت، لذا تأمين زندگاني معلمين همراستاي با پايش و ارزيابي عملكرد و نيز نظارت بر آنان از حيث سلامت رواني موضوعي است كه بايد همواره مورد توجه قرار گيرد.

از سوي ديگر كودكان امروز به همان ميزان كه به تغذيه سالم و مكفي نيازمندند، سلامت روان آنان نيز در اولويت قرار دارد. كودكان سالم نيازمند محيطي شاد و با نشاط هستند و حق كودك بر شادي حقي است كه كمتر در سيستم آموزشي مورد توجه قرار گرفته است. محروميت از نشاط و شادي در دانش‌آموزان امروز حقيقتي است كه قابل كتمان نبوده و نيازمند برنامه‌ريزي دقيق و ورود روانشناسان و مشاورين كودك در مدارس است. شبكه ياري كودكان كار انتظار دارد سال تحصيلي جديد سالي همراه با نوآوري آموزشي و تحولي مثبت در روش‌ها و شيوه‌هاي آموزشي باشد و بدين وسيله نيز آمادگي خود را نسبت به مشاركت در برنامه‌ريزي نظام‌مند آموزشي به متصديان آموزش و پرورش كشور اعلام مي‌دارد. به اميد آنكه با اهتمامي افزون‌تر حق آموزش كليه كودكان در سايه عدالت آموزشي محقق شود.

 


حمايت از 30هزار دانش‌آموز  در تهران و شهرهاي مرزي

گروه اجتماعي| جمعيت طلوع بي‌نشان‌ها هر‌ساله با حمايت خيرين و نيكوكاران، با تهيه لوازم مورد نياز تحصيل براي كودكان آسيب‌ديده از كارتن‌خوابي و اعتياد در قالب پروژه «بوي ماه مهر» و همچنين با ارايه مايحتاج اوليه تحصيل براي كودكان نقاط مرزي تحت پروژه «نقطه صفر مرزي» تلاش مي‌كند تا آينده بهتري را براي كودكان در معرض آسيب رقم بزند. اكبر رجبي مشهود، مديرعامل جمعيت طلوع بي‌نشان‌ها در اين ارتباط گفت: «امسال بيش از ۳۰۰ كودك آسيب ديده از كارتن خوابي و اعتياد در قالب كمپين بوي ماه مهر توانستند با امكانات كافي راهي مدرسه شوند.» او ادامه داد: «هر ساله بسياري از كودكان به دليل نداشتن لوازم‌التحرير و هزينه تحصيل از ادامه تحصيل باز‌مي‌مانند. هدف ما اين است كه كودكاني كه تحت پوشش اين مركز قرار دارند با تحصيل بتوانند در آينده شرايط بهتري را تجربه كنند. همچنين اين موسسه مي‌‌كوشد علاوه بر تامين هزينه‌هاي تحصيلي آنها در طول سال كارهاي مددكاري لازم را براي اين كودكان انجام دهد. رجبي همچنين گفت: «دغدغه ما در اين دو پروژه حساس‌سازي جامعه نسبت به كودكاني است كه اگر مورد توجه و حمايت قرار نگيرند ممكن است در آينده‌اي نه‌چندان دور وارد چرخه آسيب‌هاي اجتماعي شوند و تهيه لوازم‌التحرير براي تمامي كودكان توسط خيرين صورت مي‌گيرد.» مديرعامل جمعيت طلوع بي‌نشان‌ها ادامه داد: «امسال توانستيم براي چهارمين سال براي كودكان نقطه صفر مرزي لوازم‌التحرير ارسال كنيم. تاكنون موفق شده‌ايم ۲۰ هزار بسته آموزشي را براي كودكان نقطه صفر مرزي تامين و به استان‌هاي سيستان و بلوچستان، ايلام، خراسان جنوبي، كرمانشاه و خوزستان هم بسته‌هايي را ارسال كرده‌ايم. البته تامين لوازم التحرير و ارسال آنها براي كودكان نقطه صفر مرزي تا پايان مهرماه ادامه خواهد يافت.» رجبي با تاكيد بر اينكه تاكنون ۳۰ هزار دانش‌آموز در نقاط صفر مرزي شناسايي شده‌اند، گفت: «ما به شناسايي و تامين نيازهاي دانش‌آموزان ادامه خواهيم داد و اميدواريم كه بتوانيم تعداد بيشتري از اين دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دهيم تا هيچ دانش‌آموزي به دليل نداشتن لوازم‌التحرير از تحصيل باز‌نماند.» به گفته او، جمعيت طلوع بي‌نشان‌ها با هدف فراهم كردن امكانات تحصيلي براي دانش‌آموزان در معرض آسيب سعي دارد از ورود احتمالي اين كودكان به چرخه آسيب‌هاي اجتماعي در آينده جلوگيري كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون