• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4190 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲ مهر

ضرورت تصويب لايحه منع خشونت عليه زنان

فريده اولادقباد

يكي از مهم‌ترين مسائلي كه فراكسيون زنان پيگيري آن را در دستور كار دارد رسيدگي به لايحه منع خشونت عليه زنان است كه اخيرا ديدار با آقاي لاريجاني رييس مجلس نيز همين بحث را دنبال كرديم تا ايشان نيز از قوه قضاييه دلايل معطل ماندن اين لايحه را پيگيري كند. همچنين قبل از اجلاسيه سوم تعدادي از اعضاي فراكسيون زنان ديداري با آقاي اژه‌اي داشتند. عمده مطالبات در جلسه با آقاي اژه‌اي نيز همين سرعت بخشيدن به لايحه منع خشونت عليه زنان بود. بحث ما با ايشان نيز بر اين محور تاكيد داشت كه اگر اشكالاتي در آن ديده‌اند، لايحه را سريع‌تر به كميسيون ارجاع دهند. به هرحال ما هم خشونت خانگي داريم و هم خشونت اجتماعي. تصويب لايحه منع خشونت عليه زنان، قطعا در كاهش آمار خشونت‌هاي خانگي در درجه اول و بعد خشونت‌هاي اجتماعي تاثيرگذار خواهد بود.

استدلال ما براي اين پيگيري‌ نيز آن بوده كه زنان ما تا زماني كه امنيت نداشته باشند، نمي‌توانند مادران خوبي باشند و فرزندان خوبي را تربيت كنند. مادر اول نياز به آرامش و امنيت دارد. اگر آرامش و امنيت اين مادر در كيان خانواده حفظ نشود و مرتب با خشونت مواجه باشد، نمي‌توان از او توقع داشت كه فرزندان سالمي را تربيت كند. حالا چه اين خشونت، خشونت كلامي باشد و مرتب او را به باد توهين بگيرند و چه خشونت غيركلامي باشد و او را مورد ضرب و جرح قرار دهند. مادر آرامش و امنيتش را از دست مي‌دهد و در مرحله اول براي خود آن زن به‌عنوان يك انسان روزگار سختي به وجود مي‌آيد. زناني كه در خانواده مورد خشونت واقع مي‌شوند، شخصيت‌شان لگدمال مي‌شود.

اولين نكته مهم اين است كه آن زن در معرض خشونت آرامش و امنيت نخواهد داشت. حالا اگر اين زن مادر هم باشد و در چنين شرايطي مورد خشونت كلامي يا غيركلامي قرار بگيرد، نمي‌تواند فرزندان را خوب و مطلوب تربيت كند. پس فرزنداني كه آينده‌ساز جامعه هستند با تربيتي غلط رشد مي‌كنند و فردا نمي‌توانند آن‌طور كه بايد براي جامعه‌شان مفيد باشند.

مسوولان ما بايد اين را بدانند كه اگر ما خواهان و پيگير هستيم كه لايحه منع خشونت عليه زنان زودتر به مجلس بيايد، هم براي حفظ كرامت زن به عنوان انسان و آرامش و امنيت اوست و هم براي اينكه اين زن به‌عنوان يك مادر بتواند آرامش و امنيت فرزندان‌شان كه قرار است آينده كشور را بسازند، به خوبي و در آرامش و امنيت خاطر تربيت كند.

با تصويب اين لايحه‌ها مردها هم مي‌فهمند كه زني كه در خانواده‌شان زندگي مي‌كند داراي حق و حقوق شهروندي است. البته متاسفانه در مورد حقوق شهروندي به افراد به خوبي آموزش داده نشده است. يك زن، يك مادر نمي‌داند كه حق او چيست. نه در مدارس، نه در دانشگاه و نه در رسانه ملي آموزشي در اين باره داده نمي‌شود كه يك زن داراي چه حق و حقوقي است كه خود اين موضوع بستري براي بروز خشونت عليه زنان شده است.

رييس فراكسيون زنان مجلس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون