• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4190 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲ مهر

مهار نقدينگي با تكيه بر بورس نفتي

سيدعلي ادياني‌راد، عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه برخي طوري سخن مي‌گويند كه گويا مبتكر رويه جديد عرضه نفت در بازار بورس هستند، افزود: در مقابل برخي ديگر، مقابل اين نگاه عقيده دارند كه عرضه نفت و ميعانات گازي در بورس فساد‌آور است و بابك زنجاني‌هاي جديدي را ايجاد مي‌كند كه البته به نظر من هر دو ديدگاه در خطا هستند.

وي در گفت‌وگو با ايرناپلاس ادامه داد: دليل آن اين است كه در برنامه ششم توسعه كشور كه دستورالعمل اداره كشور در پنج سال آينده است، دولت، وزارت نفت و دستگاه‌هاي ذي‌ربط به عرضه فرآورده‌هاي نفتي و ميعانات گازي در بورس انرژي و نفت مكلف شده‌اند.

ادياني‌راد با اشاره به اينكه عرضه نفت در بورس، تكليف و وظيفه دولت است، افزود: دستگاه‌هاي نظارتي ازجمله مجلس نيز بايد نظارت كنند تا اين حكم قانون اجرا شود. نماينده جويبار در مجلس گفت: همه بايد دنبال آن باشيم كه قانون در كشور اجرا شود، زيرا عرضه نفت، ميعانات گازي و فرآورده‌هاي نفتي و حامل‌هاي انرژي تكليف قانوني است. به گفته وي براي كساني كه در بحث عرضه نفت به بورس كمك مي‌كنند، مشوق‌هايي در نظر گرفته شده است. وي با اشاره به اينكه برخي عقيده دارند عرضه نفت مي‌تواند به دور زدن تحريم صادرات نفت ايران كمك كند، ادامه داد: موضوعي كه بايد بعد از انقلاب به عنوان ملاك عمل، استراتژي و راهبرد وزارت نفت و دولت مورد توجه قرار مي‌گرفت، اين بود كه در كنار حفظ بازارهاي سنتي و مشتريان قديمي، رويكرد، بازار و مشتريان جديدي براي فروش نفت ايجاد مي‌كرد، زيرا بحث تحريم نفت از ابتداي انقلاب تاكنون مطرح است. ادياني‌راد افزود: باوجود آنكه در سال 90 تا 92 دشمن حلقه بسيار تنگي از تحريم‌ها را عليه كشور ايجاد كرد، اما بعد از آن و در زمان گشايش برجام باز هم كاري نكرديم و راهكار جديدي براي فروش، خنثي‌سازي تحريم يا حداقل، كاهش تاثير تحريم نفت ايجاد نشد.

وي به ساخت پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس
اشاره كرد و گفت: اكنون دشمن در تحريم‌ها حرفي از تحريم بنزين نمي‌زند، زيرا اولين پالايشگاه ايراني توسط متخصصان ايراني راه‌اندازي شده و به‌زودي فاز سوم آن نيز به بهره‌برداري مي‌رسد و 36ميليون ليتر بنزين يورو‌5 در اختيار كشور قرار خواهد گرفت. اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه تحريم بنزين خنثي شده است، ادامه داد: سوال اصلي آن است كه چرا در نفت اين كار را نكرديم، زيرا خام‌فروشي به‌جز شرايط اضطراري از سوي هيچ‌كس مقبول نيست و اين اشكال جدي است كه به همه دولت‌هاي بعد از انقلاب وارد است. وي در خصوص شروط عرضه نفت در بورس گفت: عرضه نفت در بورس يكي از راه‌هاي جديد براي پيدا كردن مشتريان جديد است. با اين حال، شرط اول اين است كه زيرساخت‌هاي آن توسط دولت به سرعت آماده شود و شواهد از اين قرار است كه اين مقدمات تا حد زيادي آماده است. ادياني راد افزود: شرط دوم اين است كه حجم عرضه نفت در بورس را كاهش دهيم، زيرا بخش خصوصي را در كشور تقويت نكرديم تا امروز بتوانند حضور قوي داشته باشد. اين كار را دولت‌ها بر مبناي برنامه‌هاي چهارم تا ششم توسعه بايد انجام مي‌دادند تا بخش خصوصي قدرتمند در كشور شكل گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون