• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4190 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲ مهر

پژوهشگر ارشد دانشگاه لندن:

قطع صادرات نفت ايران ممكن نيست

كريس كوك (Chris Cook) پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات امنيتي دانشگاه لندن با يادآوري اينكه كشورهاي توليدكننده نفت قادر به رقابت با بهاي نفت خام ايران در بازارهاي جهاني نيستند، افزود: امريكا نمي‌تواند صادرات نفت تهران را به صفر برساند.

كوك روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ايرنا درباره ادعاي عربستان مبني بر پر كردن خلأ نفت ايران در بازارهاي جهاني يادآورشد: عربستان قادر خواهد بود تا در فصل زمستان، زماني كه تقاضاها در داخل براي سيستم‌هاي سرمايشي پايين است خلأ صادرات نفت ايران را پر كند. «اما آنها حاضر نخواهند شد تا براي رضايتمندي واشنگتن نفت خود را ارزان بفروشند».

كوك ادامه داد كه پس از خروج امريكا از برجام تلاش‌هاي زيادي صورت گرفته است تا بهاي نفت خام در بازار جهاني افزايش پيدا نكند.پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات امنيتي دانشگاه لندن همچنين افزود: ظرف همين مدت معاملات نقدي نفت خام برنت درياي شمال در مقايسه با نفت وست تگزاس اينترمديت امريكا به دليل نگراني خريداران از آينده تحولات بازار جهاني نفت، افزايش چشمگيري داشته است.دونالد ترامپ رييس‌جمهوري امريكا روز 18 ارديبهشت‌ماه، اين كشور را از توافق هسته‌اي ايران موسوم به برجام خارج كرد. بر اساس اين توافق تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران در سال 2015 ميلادي برداشته شد. بااين‌حال ترامپ اعلام كرده است كه تحريم‌هاي ضدايراني را دوباره احيا خواهد كرد.

كوك در پاسخ به اين پرسش كه علت خروج امريكا از برجام چيست؟ گفت: معتقدم اين ‌يك تصميم كاملا شخصي بوده است. درواقع خصومت ترامپ با باراك اوباما به حدي است كه او تلاش مي‌كند تمام دستاوردهاي دولت قبلي را بدون توجه به منافع امريكا از بين ببرد.به گزارش ايرنا، تصميم امريكا براي خروج از برجام، با اعتراض ديگر كشورهاي امضاكننده اين توافق روبه‌رو شده است و آنها اعلام كرده‌اند كه به اين توافق پايبند مي‌مانند. كشورهاي عضو برجام همچنين در تلاش هستند تا با وجود تحريم‌هاي امريكا، راهكاري را براي تداوم بهره‌مندي ايران از مزاياي برجام پيدا كنند.فايننشال‌تايمز به‌تازگي در گزارشي نوشته است: «قدرت‌هاي اتحاديه اروپا در حال مذاكره براي ايجاد يك كانال پرداخت مالي به ايران هستند تا شركت‌هاي اروپايي را قادر سازد به تجارت و معاملات خود با ايران ادامه دهند. اين اقدام در جهت بخشي از تلاش‌ها براي فايق آمدن به مانع تحريم‌هاي ايالات‌متحده و حفظ توافق هسته‌اي با ايران (برجام) انجام مي‌شود».

كوك درباره تلاش‌هاي اروپا در اين باره گفت: چنانچه اين سازوكار با موفقيت ايجاد شود، شركت‌هاي اروپايي قادر خواهند بود تا همكاري‌هاي تجاري خود با ايران را ادامه دهند و اين مساله به نفع تهران خواهد بود.

وي با يادآوري اينكه ايران در طول دهه‌هاي گذشته نشان داده كه فروشنده قابل‌اعتمادي است پيشنهاد كرد كه اروپا با خريد نفت تهران امنيت بخش انرژي خود را تامين كند.

كوك همچنين ادامه داد: فروش نفت ايران به پالايشگاه‌هاي اروپايي به لحاظ راهبرد اقتصادي و لجستيكي براي تهران حايز اهميت است. امريكا كه پس از خروج از برجام خود را در ميان متحدان سنتي‌اش منزوي يافته است، به دنبال آن است كه توافق جامع‌تري را با ايران امضا كند. مقام‌هاي امريكايي در اظهارنظرهاي ادعايي خود، بارها تهران را به اقدامات مخرب در منطقه متهم ساخته و به دنبال دست‌يابي به توافقي هستند كه علاوه بر مسائل هسته‌اي، ساير موضوعات مورد اختلاف را شامل شود. كوك بدون ارايه تحليلي درباره ابعاد سياسي اين مساله، گفت كه اين‌ يك فرصت تاريخي براي ايران است تا بازار انرژي جهاني را متحول كند. به گفته وي، ايران مي‌تواند طرحي را به امريكا پيشنهاد كند كه بر اساس آن عرضه حامل‌هاي انرژي در جهان (به‌جاي دلار) از طريق فناوري‌هاي جديد مالي محاسبه شود. بر اساس اين گزارش، دور اول تحريم‌هاي واشنگتن عليه ايران در 15 ماه مرداد اعمال شد و دور بعدي تحريم‌ها كه بيشتر شامل تحريم‌هاي نفتي مي‌شود، در 13 آبان ماه اعمال خواهد شد. امريكا ادعا كرده كه قصد دارد صادرات نفت ايران را تا آبان ماه به صفر برساند. اعضاي شوراي عالي هماهنگي اقتصادي در جلسه سه‌شنبه گذشته طرح عرضه نفت خام به‌صورت ارزي در رينگ صادراتي بورس انرژي را با هدف متنوع‌سازي روش‌هاي فروش نفت تصويب كردند.

براساس طرحي كه در جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي با حضور اعضا و به رياست حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني رييس‌جمهوري تصويب شد، وزارت نفت مي‌تواند با استفاده از ظرفيت بخش خصوصي براي صادرات، نفت خام و فرآورده‌هاي نفتي را به قيمت رقابتي، در بورس داخل كشور به فروش برساند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون