• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4190 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲ مهر

نقشه مشترك امريكا و عربستان براي ايران

گروه ديپلماسي| پس‌لرزه‌هاي عمليات تروريستي اهواز در سطح منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي ادامه دارد.در جبهه داخلي وزارت خارجه شامگاه گذشته اقدام به احضار سفراي هلند، دانمارك و كاردار موقت انگليس در غياب سفير اين كشور كرد. در جريان اين احضارهاي جداگانه، به ديپلمات‌هاي ارشد هلندي و دانماركي نسبت به اقامت برخي اعضاي گروهك تروريستي مزدوري كه مسبب جنايت روز شنبه در اهواز بوده‌اند، شديدا اعتراض شد.

جمهوري اسلامي ايران پيش از اين نيز به هلند و دانمارك در مورد اقامت برخي اعضاي گروهك‌هاي تروريستي در خاك اين دو كشور هشدار داده و خواهان دستگيري آنها نيز شده بود. با اين وجود اين مهم با بي‌توجهي دو كشور فوق روبه رو شده بود. برهمين اساس به گفته بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت خارجه، مديركل اروپاي اين وزارتخانه در ديدار با سفراي هلند و دانمارك اين سوال را مطرح كرد: چگونه است كه چنانچه داعش در اروپا اقدام مي‌كند، با حساسيت دنبال مي‌شود؟ اين تروريست‌ها دقيقا رفتاري مشابه داعش دارند و هيچ تفاوتي بين شهروندان كشوري با كشور ديگر نبايد باشد.

در ديداري جداگانه كاردار سفارت انگليس نيز به وزارت‌خارجه احضار شد و مديركل اروپا و امريكاي وزارت خارجه به وي تذكر داد كه از نظر جمهوري اسلامي ايران به هيچ‌وجه پذيرفتني نيست كه سخنگوي گروهك مزدور الاحوازي اجازه يابد مسووليت اين اقدام تروريستي را از طريق يك شبكه تلويزيوني مستقر در لندن اعلام كند.صبح روز گذشته نيز كاردار امارات به دنبال سخنان يك مشاور سياسي اماراتي درباره حوادث تروريستي اهواز به وزارتخارجه احضار شد.

اشاره‌هاي مستقيم و غيرمستقيم مقام‌هاي ايران به دست داشتن عربستان سعودي و امارات متحده عربي در عمليات تروريستي اهواز، سوژه تحليل‌هاي بسياري در رسانه‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي شد. تريتا پارسي، تحليل‌گر مسائل ايران و امريكا در مطلبي كه ميدل ايست‌اي آن را منتشر كرد هشدار داد كه آنچه در اهواز رخ داد مي‌تواند در صورت غفلت‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي پاي امريكا را به جنگي ديگر در منطقه بكشاند. نويسنده اين مطلب در اين باره مي‌نويسد: برخلاف عمليات‌هاي تروريستي كه در گذشته در ايران انجام مي‌شد اين حمله مي‌تواند جرقه تنش‌هاي منطقه‌اي بيشتري را بزند كه البته در آن نه فقط بازيگران منطقه‌اي چون ايران و عربستان سعودي بلكه امريكا نيز نقش داشته باشند. شايد هم بتوان گفت كه هدف تدارك‌دهندگان اين حمله دقيقا هم تحقق چنين سناريويي بوده است. پارسي در اين يادداشت تاكيد مي‌كند كه آنچه روز شنبه در اهواز رخ داد در خلأ شكل نگرفته بوده و رقباي منطقه‌اي ايران به خصوص عربستان سعودي و امارات متحده عربي سال‌هاست كه تلاش‌هاي پشت پرده‌اي را براي درگير كردن ايران در يك جنگ به كار بسته بودند . به گفته اين تحليلگر مسائل ايران، عمليات اهواز مي‌تواند نشان‌دهنده اين نكته باشد كه آن تلاش‌هاي پشت پرده اكنون جاي خود را به عمليات‌هايي عيان داده است. پارسي در بخش‌هايي از مطلب خود مي‌نويسد: سلطنت‌طلب‌هاي عربستان و امارات ديگر منتظر نمي‌مانند كه امريكا جنگ با ايران را براي آنها كليد بزند بلكه به صراحت از آمادگي خود براي حمله به ايران صحبت مي‌كنند. قريب به يك سال قبل بود كه محمد بن سلمان، وليعهد سعودي در يك گفت‌وگو تاكيد كرد كه رياض جنگ با ايران را به داخل مرزهاي اين كشور خواهد كشاند.در همان زمان هم سخنان وي اينگونه تعبير شد كه رياض به دنبال تشديد تنش با تهران است و در اين مسير دست به حمايت از گروه‌هاي مسلحي خواهد زد كه با دولت ايران مخالف هستند.

نويسنده اين مطلب براي ميدل ايست‌اي در ادامه نوشت: اگر حمله تروريستي در اهواز بخشي از برنامه امارات و عربستان سعودي باشد، هدف نهايي آنها احتمالا اين است كه تهران را به عكس‌العمل وادارند و عكس‌العمل ايران را به بهانه‌اي براي برافروختن جنگ وسيع‌تر با تهران تبديل كنند. از آنجا كه عربستان سعودي و امارات به تنهايي از عهده جنگ نظامي با ايران برنخواهند آمد (عربستان با وجود 6 ميليارد دلار هزينه ماهانه در يمن هنوز نتوانسته اين جنگ را ببرد) احتمالا پاي امريكا را هم به ميدان خواهند كشيد. اگر اين پيش‌فرض‌ها درست باشد حمله تروريستي در اهواز در حقيقت تله‌اي براي ايران بوده تا پاي اين كشور به جنگ با امريكا باز شود. همان‌طور كه باب گيتس وزير دفاع سابق در سال 2010 گفته بود سعودي‌ها مي‌خواهند به هر قيمتي با ايران بحنگند اما اين جنگ را سربازان امريكايي انجام دهند.

تريتا پارسي از زاويه امريكايي نيز به عمليات تروريستي اهواز نگاه كرده و مي‌نويسد: امريكا نيز در اين ميان بي‌تقصير نيست و شواهدي وجود دارد كه نشان مي‌دهد امريكا هم متحدان خود در منطقه را براي جنگ با ايران تحريك مي‌كند. عمليات اهواز تنها يك روز پس آن انجام شد كه مايك پمپئو وزير خارجه امريكا با لحني هشدارگونه ايران را تهديد كرد كه تهران مسوول هر عملياتي است كه عليه نيروهاي امريكايي در عراق صورت گيرد. درحالي كه پمپئو براي اين هشدار خود به ايراني‌ها هيچ گونه مدركي دال بر تهديد شدن منافع امريكا توسط نيروهاي ايراني در عراق ارايه نكرده، لحن وي ما را به ياد نوشتاري از جان بولتون، مشاور امنيت ملي امريكا در اگوست 2017 مي‌اندازد كه تلاش كرد با مدرك‌سازي امريكا را به دامن جنگ ديگري در غرب آسيا بيندازد. جان بولتون در آن نوشتار توضيح داده بود كه چگونه امريكا بايد با هماهنگي رژيم اسراييل و عربستان سعودي هم از توافق هسته‌اي با ايران خارج شود و هم در ساير زمينه‌ها فشارهايي را بر تهران وارد كند. وي در آن نوشته به صراحت اعلام كرده بود كه امريكا و متحدانش بايد از عرب‌هاي خوزستان عليه دولت مركزي استفاده كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون