• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4190 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲ مهر

نشست خبري محسني‌اژه‌اي برگزار شد

از ممنوع‌الخروجي سيف تا محاكمه غيابي تتلو

صد و سي و يكمين نشست خبري غلامحسين محسني اژه‌اي سخنگوي دستگاه قضا روز گذشته با حضور اصحاب رسانه برگزار شد و اژه‌اي به سوالات خبرنگاران درباره پرونده سايت سكه ثامن، اظهارات اخير احمدي‌نژاد، وضعيت رييس سابق بانك مركزي، اهانت‌هاي يك خواننده زيرزميني به مقدسات و نحوه اجراي قانون منع به‌كارگيري بازنشستگان در قوه قضاييه پاسخ داد. اژه‌اي در ابتداي اين نشست خبري به حمله تروريستي اهواز اشاره كرد و گفت: به خانواده معظم اين شهيدان تسليت عرض مي‌كنم و براي مجروحين اين جنايت شفاي عاجل مسئلت دارم. اين جنايت زماني اتفاق افتاد كه مردم متدين اهواز ضمن مشغول به عزاداري و گراميداشت دفاع از ميهن بودند. اين تروريست‌ها در اين شرايط عمل خبيثانه‌اي را انجام دادند و براي بار ديگر تشت رسوايي مدافعين حقوق بشر را با صداي بلندتر به صدا در آوردند.كساني كه ادعاي حقوق بشر داشتند دست به آدم‌كشي و كودك كشي زدند. اينها مدافعان حقوق بشر هستند. متاسفانه برخي گروه‌هاي ضدانقلاب و تريبون‌هاي كشورهاي مختلف هم اين عمل تروريستي روشن و واضح را حاضر نشدند به صورت صريح محكوم كنند. اژه‌اي در ادامه در پاسخ به سوالي در رابطه با سايت «سكه ثامن» و اينكه آيا پرونده‌اي تشكيل شده و كسي كه در اين زمينه مسووليت داشته ممنوع‌الخروج شده است يا نه؟ گفت: اينكه جرمي در اين پرونده واقع شده يا خير بايد رسيدگي شود ولي افراد شكايت كردند و وارد رسيدگي شديم. طرف اصلي در دسترس نيست و اينكه آيا فرار كرده يا از كشور خارج شده مشخص نيست ولي دسترسي به او نيست كه از آن اطلاع ندارم ولي برخي خبرها هست كه از كشور خارج شده است. البته به صورت غيابي رسيدگي مي‌شود. اين فرد حساب‌هاي متعددي داشته كه مسدود شده و ممنوع الخروج هم هست البته اگر خارج نشده باشد .

وي در پاسخ به سوالي در رابطه با صحبت‌هاي اخير اميرحسين مقصودلو (تتلو) و اينكه آيا پرونده‌اي در اين رابطه تشكيل شده است؟ گفت: طبيعي است كساني كه اين ور آب باشند يا آن ور آب و اقدام مجرمانه انجام بدهند قابل تعقيب است. در برخي از مسائلي كه فردي كه گفتيد مطرح كرده عنوان مجرمانه‌اي داشته و دادستان براي آنها پرونده تشكيل خواهد داد و بصورت غيابي محاكمه مي‌شود و اگر قاضي تشخيص دهد حكمش را هم صادر مي‌كند.محسني اژه‌اي در پاسخ به سوالي درباره پرونده سيف رييس سابق بانك مركزي و آيا وي ممنوع‌الخروج است، گفت: يك بار از وي تحقيق شده و اگر لازم باشد بار بعدي هم تحقيق مي‌شود و پرونده هم در حال رسيدگي است زيرا متهمان ديگري از كارمندان بانك مركزي و غيربانك مركزي دارد و پرونده در حال تحقيقات است و اين فرد ممنوع الخروج است.سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سوالي درباره ادعاهاي احمدي‌نژاد مبني بر اينكه اگر مي‌گويند پول‌ها نيست، به من بگويند يا جايش را بگويم؟ گفت: كسي اگر مي‌داند بايد بگويد، نبايد از او بخواهند مگر اينكه جايي گذاشته باشد. سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه با توجه به تصويب قانون منع به كارگيري بازنشستگان آيا در صورت استنكاف از اجراي اين قانون، قوه قضاييه ورود مي‌كند و آيا مردم مي‌توانند طرح شكايت كنند؟ گفت: قانوني كه در مجلس تصويب مي‌شود و رييس‌جمهور آن را ابلاغ مي‌كند پس از زمان اعلام شده لازم الاجرا مي‌شود و همه كساني كه مشمول اين قانون هستند و افرادي كه در حيطه آنها كار مي‌كنند چه موسسات عمومي و چه موسسات دولتي بايد از شغل خود كناره‌گيري كنند و هرآنچه قانون جرم بداند و اجرا شود مدعي‌ العموم ورود خواهد كرد. براي مثال سازمان بازرسي كشور در حال شناسايي اين افراد است و همين امروز كه با آقاي سراج صحبت كردم گفتند كه در حال بررسي هستند و در صورت تخلف گزارش مي‌شود.در خصوص قوه قضاييه هنوز بررسي نكردند كه چه تعداد مشمول اين قانون هستند يا كسي هست يا نه. معاونت منابع انساني قوه قضاييه اين موارد را بررسي مي‌كند و اگر در قوه قضاييه هم باشد بايد كناره‌گيري كند. قضات هم در صورت بازنشسته شدن شامل اين قانون مي‌شوند.محسني اژه‌اي در واكنش به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا اين قانون شامل حال خودتان مي‌شود، اظهار كرد: من هنوز بازنشسته نشده‌ام‌.

سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با اينكه آقاي كلانتري رييس سابق محيط‌زيست گفته‌اند كه قرار بوده تكليف بازداشتي‌هاي محيط زيست تا پايان تابستان مشخص شود چرا اين افراد دادگاهي نمي‌شوند، تصريح كرد: نمي‌دانم اين قرار را چه كسي گذاشته است. پرونده‌هاي پيچيده ممكن است زمان‌بر باشد. قرار نهايي براي تعدادي از اين افراد صادر شده اما دادستان ايراد گرفته و آنها را براي رفع ايراد برگردانده است. همچنين برخي مقامات ذي ربط قرار بود پاسخ‌هايي بدهند كه پاسخ و نظر دادند در نتيجه شايد كمتر از دو هفته ديگر پرونده به دادگاه ارسال شود. سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه وزارت صنعت اسامي يك‌سري از شركت‌ها به بانك مركزي را داده است اما بانك اين اسامي را منتشر نكرده، چرا قوه قضاييه مشخصات را اعلام نمي‌كند، عنوان كرد: ليستي كه دادند كامل نبود اما براساس همان ليست اقدام شد. در خصوص تعدادي از شركت‌ها چه مستقيم و چه غيرمستقيم در حال بررسي است و به صرف يك ليست نمي‌توان اسامي را اعلام كرد.

محسني اژه‌اي در پاسخ به سوال ديگري در مورد مولاوردي گفت: آنچه از قول ايشان وارد شده بود و در آن رسانه منتشر شده بود را البته ايشان رد كرد. نسبت ناروا را حتما مورد رسيدگي قرار مي‌دهيم. اگر مطالب خلاف واقعيت بيان شود يا برخلاف مصلحت سخناني گفته شود، حتما برخورد مي‌شود.

وي افزود: البته شوراي عالي امنيت ملي يك مصوبه هم براي مصاحبه مسوولان با رسانه‌ها داشت. اصل پيگيري افراد بحثي نيست و جاي پيگيري نيست. اما اين فرد اصل سخنان مداخله‌‌آميزي كه به وي نسبت داده مي‌شد را تكذيب كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون