• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4190 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲ مهر

آيا شريعتمداري از وزارت صمت مي‌رود؟

يك استعفاي پر ماجرا

الياس حضرتي و روساي كميسيون‌هاي اقتصادي و عمران مجلس از استعفاي شريعتمداري به «اعتماد» خبر دادند.

هنوز نشست علني ديروز مجلس به پايان نرسيده بود كه انتشار خبري در خبرگزاري مجلس و به نقل از يكي از نمايندگان، موج رسانه‌اي وسيعي برانگيخت. الياس حضرتي، نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران در گفت‌وگويي كوتاه با «خانه ملت» در واكنش به شايعاتي كه در ساعات اوليه ديروز درباره استعفاي محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت در فضاي مجازي دست به دست مي‌شد، گفت كه ظاهرا شايعات به واقعيت نزديكند و در نتيجه اين خبرگزاري از قول او نوشت كه شريعتمداري از ادامه كار در راس وزارت صنعت، معدن و تجارت استعفا كرده است. ساعتي پس از اعلام اين خبر از سوي حضرتي اما برخي ديگر از نمايندگان مجلس ازجمله احمد عليرضا بيگي نيز بر صحت اين خبر انگشت گذاشتند. آنچنان كه اين نماينده اصولگراي تبريز به خبرگزاري مهر خبر داد، نه‌تنها شايعات درمورد استعفاي وزير صنعت صحيح بوده بلكه رييس‌جمهور نيز با درخواست استعفاي شريعتمداري موافقت كرده است. اين عضو شوراي مركزي فراكسيون نمايندگان ولايي به برخي انتقادها در بحث ثبت سفارش‌ها اشاره كرده و همچنين با تاكيد بر موضوع استيضاح وزير صنعت، معدن و تجارت گفته بود: «رييس‌جمهور براي اينكه از طرح مسائلي همچون بحث ثبت سفارش‌ها از سوي نمايندگان جلوگيري كند، ترجيح داد با استعفاي وزير صنعت، معدن و تجارت موافقت كند و در نتيجه پيش از سفر به نيويورك با استعفاي شريعتمداري موافقت كرد.»

هرچند اين اظهارات همزمان با واكنش منفي برخي از ديگر نمايندگان، حتي بعضي از اصولگرايان مجلس مواجه شد. سيدحسين نقوي حسيني سخنگوي فراكسيون نمايندگان ولايي كه يكي از 5 نماينده‌اي بود كه در جريان سوال از رييس‌جمهور مسائلي را در مخالفت با سياست‌هاي اقتصادي دولت مطرح كرد، در رابطه با استعفاي شريعتمداري به «اعتماد» گفت: «آقاي شريعتمداري نبايد استعفا مي‌كرد. اگر به ياد داشته باشيد در جريان سوال از رييس‌جمهور بنده به عملكرد‌ وزير صمت اشاره كردم و گفتم كه با وجود تمام مشكلات، برگزاري نمايشگاه صنايع كوچك توسط آقاي شريعتمداري ازجمله نقاط مثبت عملكرد تيم اقتصادي دولت بوده است.» با اين همه، اين خبر در ادامه روز با واكنش‌هاي بيشتري همراه شد. از جمله اين واكنش‌ها اما اطلاعيه روابط عمومي وزارت صنعت، معدن و تجارت بود كه در آن اعلام شد، اخبار منتشرشده مبني بر استعفاي محمد شريعتمداري وزير صنعت از اساس صحت ندارد.

ساعاتي بعد روابط عمومي معاونت امور مجلس رياست‌جمهوري نيز با انتشار بيانيه‌اي نسبت به انتشار ناقص و تحريف‌شده گفت‌وگوهاي خصوصي و غيررسمي معاون پارلماني رييس‌جمهور با رييس كميسيون صنايع و بعضي از اعضاي هيات رييسه مجلس، درباره طرح استيضاح وزير صنعت، معدن و تجارت، توسط اميرآبادي فراهاني نماينده مردم قم اعتراض كرد و اينگونه رفتارها آن‌هم از جانب يك عضو هيات‌رييسه مجلس را محل تاسف دانست. همزمان در بخش انتهايي اين اطلاعيه بار ديگر تاكيد شد: «شايان ذكر است، جناب آقاي مهندس شريعتمداري وزير محترم صنعت، معدن و تجارت كماكان به انجام وظايف خود در وزارت متبوع اشتغال دارند و استعفاي وي نيز توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تكذيب گرديده است.» با اين وجود اما محمدرضا پورابراهيمي رييس كميسيون اقتصادي مجلس از استعفاي قطعي وزير صنعت، معدن و تجارت به خبرگزاري صداوسيما خبر داد و در اين رابطه گفت: «آقاي شريعتمداري ديروز استعفاي خود را تقديم رييس‌جمهور كرد و پيگيري‌هاي ما و خبرها حاكي از آن است كه رييس‌جمهور به ‌احتمال قوي اين استعفا را مي‌پذيرد.» پورابراهيمي همچنين در اين رابطه به «اعتماد» گفت: «بعد از شنيدن شايعات، با معاونت پارلماني وزارت صمت صحبت كردم كه البته بعد از آن ديدم كه روابط عمومي اين وزارتخانه، موضوع را تكذيب كرده اما بنابر پيگيري‌هايي كه داشتم و پرسيدم كه آيا استعفاي آقاي شريعتمداري صحت دارد يا خير، گفتند كه اين خبر صحيح است و ظاهرا با آقاي رييس‌جمهور نيز در اين رابطه به توافقي رسيده‌اند كه با اين درخواست موافقت كند. با اين حال، مساله مهم اين است كه رييس‌جمهور بايد درصورت موافقت با اين استعفا، سرپرست موقت و جايگزين آقاي شريعتمداري را نيز اعلام كند.» رييس كميسيون اقتصادي همچنين در واكنش به برخي شايعات در مورد احتمال انتصاب شريعتمداري در راس وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي كه زمزمه‌هايي از آن تنها ساعتي پس از انتشار اخبار اوليه در مورد استعفاي او از وزارت صمت به گوش رسيد، اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت كه طبيعتا ابتدا بايد مساله استعفاي شريعتمداري از وزارت صمت به نتيجه برسد و پس از آن، به دنبال حضورش در وزارتخانه‌اي ديگر باشيم. البته تنها رييس كميسيون اقتصادي مجلس نبود كه اين استعفا را تاييد كرد. همزمان محمدرضا رضايي كوچي رييس كميسيون عمران نيز با اشاره به شايعات در مورد اين استعفاي پر سر و صدا به «اعتماد» گفت: «بنابر اطلاعي كه دارم، خبر استعفاي آقاي شريعتمداري صحيح است و گويا رييس‌جمهور نيز با اين درخواست موافقت كرده‌اند.»

موضوع استعفاي شريعتمداري اما در ادامه روز منجر به آن شد كه برخي رسانه‌ها از استعفاي عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي نيز خبر بدهند. اين درحالي بود كه شايد بهترين منبع براي تاييد يا تكذيب خبر استعفاي دوم، كسي نبود جز محمدرضا رضايي كوچي رييس كميسيون عمران مجلس. رضايي‌ كوچي در اين رابطه اما به «اعتماد» گفت: «بحثي از استعفاي آقاي آخوندي مطرح نيست و بعيد است اين شايعات صحت داشته باشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون