• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4189 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱ مهر

پاسخ وزير آموزش و پرورش به سوال روزنامه اعتماد

به خاطر استيضاح مسيرمان را تغيير نمي‌دهيم

زهرا چوپانكاره

 

 

«در برخي رسانه‌ها مطرح شده كه آموزش و پرورش در حوزه حذف آزمون استعدادهاي درخشان عقب‌نشيني كرد. خير! ما از ابتدا بحث‌مان، بحث حذف آزمون‌هاي پيشرفت تحصيلي بود، اما هيچ عقل سليمي به مقابله با روش‌هاي نوين و جديد استعداديابي برنمي‌خيزد.» وزير آموزش و پرورش در نشست خبري روز گذشته‌اش در آستانه آغاز سال تحصيلي جديد آمار بسياري از تعداد مدارس جديد، دانش‌آموزان، جذب اتباع غيرايراني در مدارس ابتدايي و... صحبت كرد. سيدمحمد بطحايي كه چند ماه قبل با اعلام حذف آزمون ورودي مدارس تيزهوشان موج خبري بزرگي ايجاد كرد، پس از ادامه يافتن جذب دانش‌آموزان در مدارس استعدادهاي درخشان دوره متوسطه اول كمتر از اين موضوع سخن گفت اما روز گذشته به صورت خاص روي آن دست گذاشت و گفت: «هيچ عقب‌نشيني صورت نگرفته، آزمون ورودي مدارس تيزهوشان تبديل شد به سنجش پيشرفت هوش و استعداد تحصيلي.» بطحايي در نشست خبري خود به دو سوال روزنامه اعتماد درخصوص استيضاح خود و پيگيري وضعيت محمد حبيبي، فعال صنفي بازداشت شده پاسخ داد.

زمان زيادي از مطرح شدن استيضاح شما نمي‌گذرد. برخي اشاره كردند كه انصراف نمايندگان از استيضاح به سبب نزديكي به مهر بود. پس از شروع سال تحصيلي چقدر انتظار استيضاح را داريد و با توجه به اينكه مسائلي ازجمله نوع رابطه شما با دولت كه سبب كاهش اعتبارات آموزش و پرورش بوده، مطرح شد، چطور قرار است به مجلس نشان دهيد كه همچنان مي‌توانيد به عنوان وزير فعاليت كنيد؟

در مورد استيضاح بايد بگويم كه نمايندگان مجلس يك حق قانوني دارند كه در آن حق قانوني وقت و موعد مشخصي تعيين نشده. يك نماينده مجلس براساس قانون هر زماني كه تشخيص بدهد كه وزير را بايد مورد سوال قرار بدهد و اگر آن سوال قانع‌كننده نبود، استيضاح بشود و اگر هم باز قانع نشد، كس ديگري جاي وزير را بگيرد. بنابراين اينكه استيضاح در مرحله آخر منتفي شد را خيلي نبايد به شروع مهر ربط بدهيم. اما اينكه 10 روز يا دو ماه ديگر ممكن است اين اتفاق رخ دهد، بله ممكن است. بالاخره بنده به نمايندگي از همكارانم در دولت دوازدهم در آموزش و پرورش پاسخ‌هايي را براي سوال‌هاي نمايندگان داشتم و اين پاسخ‌ها را ارايه كرديم. مشخصا در مورد آن اعتباراتي كه به آن اشاره كرديد در دولت دوازدهم نه تنها از سال‌هاي قبل عملكردمان ضعيف‌تر نبوده بلكه با عدد و رقم نشان داديم كه همكارانم در آموزش و پرورش تلاش و موفقيت‌شان در اين زمينه بسيار بيشتر از گذشته بوده. من اين آمادگي را دارم كه هر زمان نمايندگان براساس سازوكارها و آيين‌نامه داخلي مجلس سوالي داشتند يا استيضاح مطرح كنند بروم و به اين سوالات پاسخ دهم كه يا قانع‌كننده خواهند بود يا قانع‌كننده نخواهد بود و فرد ديگري كه به تشخيص نمايندگان محترم بيشتر از بنده شايستگي ادامه كار را دارد انتخاب مي‌شود. بنده نبايد به خاطر سوال يا استيضاح تمام جهت‌گيري فعاليتم را متوقف كنم و به اين فكر كنم كه اگر چنين سوال مطرح شد چه جوابي بدهم. من بنا به سابقه و تجربه خودم و در كنار همكارانم، افقي را براي آموزش و پرورش مي‌بينيم كه بايد به سمت آن حركت كنيم. در اين مسير هر جا كه قسمت نبود و نمايندگان فكر كردند بايد شخص ديگري جايگزين شود، اهلا و سهلا!

آيا آموزش و پرورش به لحاظ حقوقي پيگير وضعيت بازداشت محمد حبيبي، معلم و فعال صنفي بازداشت شده هست؟

در مورد همكار عزيزي كه نام برديد نه تنها ايشان بلكه تمام كساني كه گرفتار شدند و در بازداشت به سر مي‌برند يا در مسير دادرسي هستند بايد بگويم، بنده به عنوان كسي كه در اين خانواده زندگي مي‌كنم نمي‌توانم نسبت به آنها بي‌تفاوت باشم. هر چند دامنه اختيارات من به عنوان وزير آموزش و پرورش تعريف ‌شده است و قوه قضاييه به عنوان يك قوه مستقل مصلحت خودش را مي‌داند و براساس مصالح خودش تصميم‌ مي‌گيرد. اما حتما اطلاعات و پيگيري‌ها و توضيحاتي كه من مي‌دهم مي‌تواند در بخشي از اين مسير كمك كند. اگر اجازه دهيد من وارد جزييات بيشتري در اين مساله نشوم و فقط عرض كنم تا جايي كه در توانم باشد براي حل اين مساله تلاش خواهم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون